22 d’abril, dia de la Terra

medi ambientCom cada any, el 22 d’abril celebrem el Dia de la Terra, que commemora l’aniversari de la seva celebració per primera vegada al món, l’any 1970.

És un reconeixement a la Terra i als seus ecosistemes, que són la base de la vida i el desenvolupament al llarg de la nostra existència.

D’aquesta forma, hem de recordar que hem de viure en harmonia i amb responsabilitat vers la natura, per assolir un equilibri just entre les necessitats econòmiques, socials i ambientals de les generacions presents i futures.

La població humana creix a un ritme sense precedents. Les últimes dades del 2016 ens indiquen que hem superat els 7,4 milions de persones al món. Aquest fet condiciona la relació entre la població i els recursos naturals de l’entorn, que són limitats.

Per tant, preservar la biodiversitat i tenir cura del medi ambient i dels problemes que pateix el nostre planeta és una necessitat de la qual ha de prendre consciència la nostra societat.

El lema d’aquest any és “Els arbres per la Terra”. I és que els arbres ens ajuden a netejar l’atmosfera i a combatre el canvi climàtic: exerceixen de filtre en els contaminants i mitja hectàrea d’arbres absorbeixen, en un any, la mateixa quantitat de CO2 que la que produeix un vehicle en 42.000 quilòmetres.

Perquè el canvi climàtic és ja patent en tota la Terra. Actualment ja és una evidència que les activitats humanes, com la crema de combustibles fòssils, la desforestació o les emissions industrials, estan produint canvis en la concentració atmosfèrica de certs gasos d’efecte d’hivernacle (principalment el diòxid de carboni o el metà). Aquestes variacions de gasos, incideixen als sistemes que determinen el clima del planeta i produeixen un augment de la temperatura global.

Des de la UGT de Catalunya creiem que davant de la complexitat d’aquest fenomen, és necessari reaccionar d’una forma conjunta per intentar frenar els canvis que ja comencem a patir a escala global.

Cal adonar-nos-en i acceptar que el canvi climàtic és una realitat. És bàsic impulsar millores per reduir les emissions, com l’estalvi energètic, canvis en el transport o variacions dels valors tradicionals que ja no són vàlids. Sabem que són canvis profunds i costosos, però des de la UGT de Catalunya apostem per:

– Investigar, desenvolupar i promocionar noves tecnologies pel control, la reducció i la prevenció de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle.

– Prendre mesures d’adaptació a aquest fenomen per tal de minimitzar els impactes que es puguin produir.

– Conscienciar-nos i adquirir de forma quotidiana hàbits de vida més respectuosos i sostenibles.

El canvi climàtic és un problema de tots, i només amb la interacció conjunta de les administracions i tota la societat podrem assolir un desenvolupament més sostenible i respectuós amb el planeta.