26 ajuntaments de la Regió Metropolitana de Barcelona aproven mocions presentades a instàncies de la UGT contra la contractació d’empreses multiserveis

image004Dins de la campanya “A igual treball, igual sou” del nostre sindicat per denunciar i posar fi al frau i l’explotació laboral que representen aquest tipus d’empreses

La Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Baix Llobregat també han aprovat mocions contra les empreses de serveis integrals

Entre els mesos d’abril i maig un total de 26 ajuntaments de la Regió Metropolitana de Barcelona han aprovat mocions presentades a instàncies de la UGT de Catalunya en contra de la contractació de les anomenades empreses multiserveis o de serveis integrals, o en tot cas, per obligar-les a aplicar les condicions laborals pactades al conveni col·lectiu sectorial de referència. La presentació d’aquestes mocions s’emmarca dins de la campanya del nostre sindicat “A igual treball, igual sou” per denunciar i posar fi al frau i l’explotació laboral que representen aquest tipus d’empreses.

A la comarca del Barcelonès han aprovat la moció contra les empreses multiserveis els ajuntaments de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Badalona i Sant Adrià de Besòs.

Al Baix Llobregat han aprovat la moció els ajuntaments de Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Viladecans, Molins de Rei, Abrera, Sant Vicenç dels Horts, Martorell, El Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Esparreguera, Sant Boi de Llobregat i Castelldefels.

Al Vallès Oriental de moment s’ha aprovat a Granollers, Mollet, Lliçà d’Amunt i Les Franqueses del Vallès, i al Vallès Occidental a Sabadell, Terrassa, Badia del Vallès, Rubí i Barberà del Vallès.

També han aprovat la moció el Consell Comarcal del Baix Llobregat i el Ple de la Diputació de Barcelona.

En aquesta moció, els consistoris i entitats supramunicipals es comprometen a:

1. Fer els passos necessaris per assegurar que els concursos públics no afavoreixen a les empreses multiserveis o a les ETT propietat d’alguna empresa multiservei.
  1. Estudiar, detectar i activar els mecanismes necessaris per a evitar la contractació d’empreses multiserveis amb conveni propi per a prestar serveis públics, i obligar a què aquest tipus d’empreses apliquin les condicions laborals pactades al conveni col·lectiu sectorial que sigui d’aplicació.
  1. Comprometre’s a prendre les mesures de transparència següents:
  • Fer públic el compromís d’aquesta moció a la ciutadania dels municipis de la comarca.
  • Fer pública la documentació presentada per les empreses que optin a concursos del Consell Comarcal per a la prestació de serveis i instar a que ho facin els Ajuntaments de la comarca, on es detalli la seva raó social, sempre tenint en compte i d’acord amb les lleis de transparència i protecció de dades.
  • Demanar que els municipis comparteixin amb la ciutadania la informació relativa a les decisions sobre les empreses que han participat en concursos públics, en funció de la seva raó social.
  1. Instar els diferents plens municipals a adaptar les disposicions legals necessàries per a iniciar la seva articulació en el termini màxim d’un any des de l’aprovació de la present moció.

En aquest enllaç trobareu el text concret aprovat pel Ple de l’Ajuntament de Barcelona.

Durant els proper mesos es continuaran presentant mocions a més ajuntaments metropolitans.

Les empreses multiserveis o de serveis integrals són aquelles que no tenen una activitat principal com a tal i que presten un ampli ventall de serveis auxiliars (neteja, seguretat, manteniment, hostaleria, transport…) a terceres empreses.

Aquest tipus d’empreses regulen les condicions laborals mitjançant convenis propis amb condicions laborals i sous mínims, evitant l’aplicació dels convenis col·lectius sectorials. La contractació d’empreses multiserveis suposa per a l’empresa usuària una reducció de costos, però a costa d’una major desregulació de les relacions laborals, empitjorant i precaritzant les condicions laborals i salarials de les persones treballadores que presten serveis a través d’aquestes empreses. Els treballadors contractats a través de multiserveis poden arribar a cobrar la meitat que un treballador a qui se li aplica el conveni sectorial corresponent, i moltes vegades fins i tot treballant més hores.