424.591.200€ ha invertit l’estat en formar joves universitaris que ara té aturats

unemployment

Les dades de l’atur del mes d’octubre tornen a demostrar la greu situació que viuen els i les joves del nostre país. El col·lectiu menor de 25 anys ha experimentat un increment de l’atur del 5,64% respecte al mateix mes de l’any passat. Actualment, un total de 52.110 joves catalans es troben en situació de desocupació i la taxa d’atur juvenil s’enfila fins al 43,1%, gairebé 24 punts percentuals més que la taxa d’atur general.

A banda del drama personal que suposen aquestes xifres d’atur juvenil, ens trobem també davant d’una sagnia com a país, ja que el nostres joves, sobretot els millor formats, s’estan veient obligats a marxar a l’estranger per trobar una feina i possibilitats d’emancipació i de futur. És el fenomen que l’Avalot ha batejat com a Generació JESP (Joves Emigrants Sobradament Preparats) i del qual ve alertant des de fa mesos: el 68% dels joves espanyols vol emigrar per trobar una sortida laboral digna que no troba aquí, i gairebé la meitat no expressen perspectives de retorn.

Això significa, per a Espanya i per a Catalunya, una fugida de talent que probablement mai recuperarem i una pèrdua de tota la inversió econòmica que s’ha fet en formar aquests professionals. Segons l’Avalot, aquesta inversió que s’està malbaratant és, com a mínim, de 424.591.200 euros, xifra que s’obté del cost que representa per a l’Estat la formació d’un estudiant universitari multiplicat pel nombre de joves catalans universitaris actualment a l’atur. Joves que, molt probablement, si no troben feina, acabaran emigrants a d’altres països que sí saben aprofitar aquest talent:

• El preu d’un grau universitari de 4 cursos acadèmics (240 crèdits) oscil·la, depenent de la tipologia dels estudis, entre 16.800 i 26.400 euros. La mitjana seria de 21.600 euros.
  • A Catalunya, al mes de setembre, hi havia 19.657 universitaris d’entre 20 i 34 anys a l’atur.
  • Els diners invertits en formació universitària que haurien de tenir un retorn a l’economia catalana, però que avui per avui es perden perquè aquests joves estan en situació de desocupació és, com a mínim, de:

21.600 euros x 19.657 universitaris aturats = 424.591.200 euros.

Però davant d’aquest panorama, el govern central i català no semblen preocupats per aturar aquesta pèrdua de talent nacional; ans al contrari, ho fomenten com una sortida per desfer-se dels joves aturats i aturades sense assegurar el seu retorn, i que no constin als registres de l’atur. Per això des de l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya alertem de la situació dramàtica que viu el col·lectiu del nostre país i exigim un pla de rescat urgent per als joves catalans.

Si no s’adopten les mesures urgents necessàries per oferir ocupació de qualitat als nostres joves, el seu present i el seu futur estarà fora del nostre país, i la pèrdua de capital humà del nostre mercat laboral serà irrevocable. Aquesta situació ja es pot veure a casa nostra en sectors com l’educació i la sanitat, on les retallades aprovades per la Generalitat de Catalunya han afectat principalment els treballadors i les treballadores més joves, molts dels quals estan buscant feina fora. L’Estat s’ha convertit ja en país exportador de professionals qualificats.

És per això que des de l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya que exigim al nou govern que surti de les eleccions del 20-N que assumeixi com a prioritària la situació que viu el col·lectiu i que efectuï un pla de rescat urgent que garanteixi un futur als nostres joves i eviti així la pèrdua de talent que s’està produint. També demanem la retirada de l’actual reforma laboral, que no només no ha contribuït a la creació de llocs de treball, com podem observar, sinó que ha precaritzat més encara els ja existents. Tanmateix, reclamem que es derogui la llei que possibilita l’encadenament de contractes temporals de manera il·limitada, aprovada el mes d’agost, i que torna a damnificar encara més el col·lectiu: la taxa de temporalitat dels joves és pràcticament del 60%.

Tanmateix, demanen a les empreses una actitud proactiva per donar oportunitat als i les joves del nostre país, el que nosaltres anomenem patriotisme empresarial.