La UGT de Catalunya aposta per l’economia verda

medi-ambient

Amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient

El 5 de juny va ser designat per l’Assemblea General de l’ONU com el Dia Mundial del Medi Ambient. Aquesta iniciativa que es porta a terme des de ja fa més de 30 anys, té com a objectiu principal promoure l’acció política vers el medi ambient, al mateix temps que estimula la conscienciació a escala mundial.

En el marc general d’avançar cap a un desenvolupament sostenible universal i l’eradicació de la pobresa, s’inscriu el lema de l’ONU d’enguany per a la celebració del Dia mundial del Medi Ambient 2013 “Pensa. Alimenta’t. Estalvia”, una campanya que vol conscienciar la ciutadania a l’entorn del consum responsable d’aliments per reduir-ne la pèrdua i el malbaratament.

Segons l’Organització de Nacions Unides per a la Alimentació i l’Agricultura, cada any es malbaraten 1,3 bilions de tones d’aliments al mateix temps que més de 20.000 nens i nenes menors de 5 anys moren de fam cada dia.

Amb aquest lema, “Pensa. Alimenta’t. Estalvia”, es pretén donar a conèixer el gran desequilibri en la distribució d’aliments al món així com les conseqüències que això provoca per al medi ambient, alhora que prenem més consciència de les decisions que hem de prendre respecte a aquesta qüestió.

A Catalunya es malbaraten més de 260.000 tones anuals d’aliments. Aquesta xifra equival a un 7% dels aliments que adquireixen les famílies, els restaurants i els comerços. O el que és el mateix, cada català llença anualment 35 quilos d’aliments que podrien aprofitar-se perfectament, i que suposaria l’alimentació d’una persona durant 25 dies o de mig milió de persones anualment. Econòmicament estem parlant d’una pèrdua de 112 euros per habitant i any i, per tant, d’un total de 841 milions d’euros a tot Catalunya.

En aquest sentit, des de la Secretaria de Política Sindical- Medi Ambient de la UGT de Catalunya, tenim la responsabilitat de donar tot el suport a la difusió d’aquesta diada amb l’objectiu principal de fer una crida a la conscienciació i a la reflexió global de cap a on conduïm el nostre planeta i quin tipus de desenvolupament volem. Actualment, el món es troba en una situació extrema, deguda, en gran part, a la forma de vida i d’activitat dels països desenvolupats; i aquestes greus pressions globals que pateix la Terra, afecten no només als àmbits naturals, sinó per extensió, també als socials. Ens trobem en un moment de la història en què la població creix de forma desmesurada i, davant d’una Terra limitada en recursos i on l’esperança de vida dels països desenvolupats és cada vegada més alta, la solució no és fàcil, tot provocant en certes regions conflictes d’espai i de sobreexplotació de recursos naturals amb la conseqüent degradació dels ecosistemes.

Aquest dia, per tant, ha de servir per donar rellevància als temes ambientals que més ens afecten. És necessari fer aquesta reflexió i impulsar les persones a ser agents actius del desenvolupament sostenible i equitatiu, recordant que el medi ambient és la base del nostre desenvolupament i de la nostra qualitat de vida, amb un gran potencial, alhora, de llocs de treball segurs i sostenibles relacionats en àmbits molt diversos com són l’eficiència energètica, el turisme rural i les energies renovables, entre d’altres.

Per aquest motiu la UGT de Catalunya aposta per un model de desenvolupament que integri els principis de l’economia verda, reivindicació clau, també, del moviment sindical internacional en termes ambientals:

• Igualtat entre països i dins de cada país.
  • Garantir la inclusió i participació dels joves, dones i treballadors poc qualificats.
  • Ús eficient dels recursos naturals, prioritat a les energies renovables, internalització de costos socials i ambientals.
  • Sistema de protecció social que garanteixi l’accés a recursos bàsics: aliments, aigua, sanitat, energia, habitatge, educació i transport.
  • Transformació de l’ocupació tradicional i creació d’ocupacions verdes i decents.
  • Respecte als drets humans, laborals i sindicals, i promoció de la democràcia i del diàleg social.
  • Enfortir l’economia productiva i reduir l’especulació.