A Catalunya més d’un milió de mileuristes gasta el 70 per cent del sou en despeses bàsiques

(La Malla)

Segons dades sindicals, els preus van pujar el mes passat un 0,2 per cent a Espanya i un 0,3 per cent a Catalunya. Una vegada més es repeteixen les diferències i una vegada més també l'IPC interanual, del 2,7 per cent, situa Catalunya en el primer lloc del rànquing estatal. Les partides que més han augmentat són el parament de la llar i les típiques d'un mes estiuenc: els hotels, cafès o restaurants.

Els transports han estat un dels principals elements que generen més inflació. Aquestes dades empitjoren encara més la cada vegada més reduïda capacitat adquisitiva dels que cobren menys de mil euros mensuals, que a Catalunya, segons dades d'UGT, són més de 1.200.000 treballadors. Els "mileuristes" utilitzen el 70 per cent del seu sou per fer front a les despeses bàsiques, com l'alimentació, el pis, la roba o factures imprescindibles.

Donada la  creixent pèrdua de capacitat adquisitiva dels treballadors mileuristes catalans, CC.OO obreres i UGT han anunciat que no acceptaran salaris inferiors als 1.000 euros en els convenis col·lectius que negociïn. Aquest col·lectiu de treballadors suporta augments relatius en el cost de la vida molt superiors als de les rendes més altes. Comparativament, mentre que un sou de mil euros ha de dedicar un 60 per cent només al pagament de l'habitatge i l'alimentació, una família de rendes més altes gasta el 45 per cent.

Habitatge i alimentació són, precisament, dos dels grups més inflacionistes en els darrers cinc anys i el transport acumula pujades a Catalunya en els seus costos mitjans. La major presència de peatges en les autopistes i la intensitat del transit metropolità, semblen les causes dels alts preus del transport en comparació als preus de tota Espanya. A això s'hauria de sumar, segons UGT de Catalunya, una manca d'infraestructures (vials, ferroviàries o aeroportuàries) que comporten greuges en la distribució de mercaderies i sobrecostos als treballadors en l'accés al seu lloc de treball, on moltes vegades no arriba el transport públic.

{moscomment}