A la feina, amb e-bike

La societat del segle XXI ha fet de vehicles com el cotxe i la moto mitjans imprescindibles per moure’ns, tant en els desplaçaments personals com en els relacionats amb la feina. La mobilitat de les persones ha de regir-se per un model segur, saludable i sostenible, un model de mobilitat enfocat a la reducció de les emissions, que millori la qualitat de l’aire i que redueixi la despesa de combustibles fòssils.

La bicicleta elèctrica, l’e-bike, és una alternativa una mobilitat activa, saludable, segura, econòmica, respectuosa amb el medi ambient i amb les persones.

Per què triar una bici elèctrica per als nostres desplaçaments relacionats amb la feina?

Hi ha diversos motius pels quals ens podem decantar per l’ús de la bici elèctrica en els nostres desplaçaments laborals.

Per la nostra salut: pedalejar ens activa

Amb l’ús de l’e-bike:

• Fem un exercici moderat sense patir gràcies a la seva pedalada assistida.
  • Millorem la flexibilitat i el to muscular, ja que treballem la musculatura de punts clau del nostre cos, com l’esquena o les cames. Una ruta programada evitant els desnivells, afavoreix l’activació de la musculatura del cos.
  • Fem un exercici aeròbic que enforteix la salut cardiovascular i redueix la tensió.
  • Prevenim el sobrepès, ajudem a reduir el nostre colesterol dolent i augmentem el colesterol bo.
  • Augmentem les endorfines (hormona de la felicitat) i reduïm l’estrès, l’ansietat, el cansament mental i l’insomni.

Per seguretat: la bici com a vehicle alternatiu

La bicicleta elèctrica és un vehicle segur. Les xifres de sinistralitat baixes de les bicicletes en general, respecte als cotxes i motos, avalen l’ús de l’e-bike com a vehicle alternatiu.

Davant de l’ús de les bicicletes convencionals, les e-bike tenen més capacitat de reacció i potència davant de situacions del trànsit com un avançament, que ens permeten accelerar més ràpidament i evitar accidents amb altres vehicles.

En moltes zones de la ciutat, pobles, polígons i centres de treball, la seguretat a l’hora de fer ús de l’e-bike s’ha incrementat afavorida per l’establiment de carrils bici i rutes segures. Hem de recordar que a efectes legals les e-bike estan considerades com bicicletes, poden fer sevir les ciclovies o els carrils bici respectant les normes de circulació i fent servir el casc per a la nostra pròpia protecció.

Pel medi ambient: protegim el nostre entorn

Les e-bike són vehicles àgils, ecològics i sostenibles. Fer-ne ús ens permet ajudar el nostre poble, la nostra ciutat i el nostre planeta, mediambientalment parlant.

L’ús de la bicicleta elèctrica suposa no emetre partícules ni gasos directament al medi ambient; una e-bike emet més de 100 vegades menys CO2 en el mateix trajecte que un cotxe o una moto.

A més a més, les e-bike són vehicles de zero emissions, que no es veuen afectats pels protocols de contaminació de les ciutats.

El seu poder elèctric amb la pedalada assistida fa que l’orografia del terreny tampoc sigui ja un problema per aquells desplaçaments entre pobles o polígons. A més, les poden fer servir persones de totes les edats.

Per estalviar temps i diners: inversió inicial i estalvi cada dia

Les e-bike ens donen la possibilitat de fer desplaçaments segurs, saludables, ecològics i econòmics. Tot i que inicialment representen una inversió molt més gran que no pas una bicicleta convencional (una e-bike amb bona relació qualitat-seguretat-preu pot costar d’uns 1.000 a 2.500 euros), en poc temps la tindrem amortitzada. Si, a més a més, escollim una bicicleta elèctrica plegable, aquesta ens permetrà la intermodalitat amb altres mitjans de transport col·lectiu com l’autobús, el metro o el tren.

Amb les e-bike evitarem els embussos que es produeixen en el trànsit de cotxes i motocicletes a pobles i ciutats. I un cop a la ciutat, les e-bike s’integren perfectament en la tipologia de trànsit urbà i es poden combinar amb el transport públic.

En relació amb vehicles com un cotxe o una moto, a més a més de l’estalvi en combustible, també estalviarem en manteniment i, ara per ara, en assegurances, impostos, aparcament i en el preu d’adquisició. Per conduir una e-bike no cal carnet com en el cas d’una moto o un cotxe, ni impost municipal, ni passar la ITV.

Una bicicleta elèctrica té un consum de 0,10 a 0,30 euros cada 100 km, encara que hi ha models que en funció de la manera d’ús i per la seva gran eficiència, poden reduir el consum fins a menys de 0,10 euros cada 100 km. En tot cas, el preu de l’electricitat a cada moment i el tipus d’ús de l’e-bike marcaran el cost final per a cada 100 km.

Planificar la ruta amb aplicacions del mòbil de navegació com Google Maps ens possibilita calcular la distància, la millor ruta i el temps d’arribada al nostre destí, estalviant temps i quilòmetres innecessaris.

Oficina Tècnica de Prevenció de Riscos Laborals