A la feina, en transport col·lectiu! La UGT de Catalunya amb el Dia sense Cotxes

A Catalunya, celebrem el 22 de setembre el Dia sense Cotxes i del 16 al 22 de setembre la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

La temàtica escollida aquest any “Per una mobilitat sense emissions”, reflecteix l’ambiciós objectiu d’assolir la neutralitat en les emissions de carbó per a l’any 2050, recollit en el Pacte Verd Europeu.

També es pretén ressaltar la importància de l’accessibilitat a sistemes de transport de zero emissions i promoure un sistema inclusiu per a totes les persones. Es tracta d’impulsar la mobilitat intel·ligent, on l’objectiu principal és conscienciar la ciutadania de la importància de canviar els nostres hàbits de moure’ns i fer-ho de forma més sostenible, segura i saludable.

La UGT de Catalunya recolza aquesta setmana temàtica, en què l’objectiu més important és reflexionar i prendre consciència valorant de quina manera fem els nostres desplaçaments més habituals i al lloc de treball.

Aprofitant la jornada d’avui, dia sense cotxes, volem alertar que:

  • La manca d’inversions en infraestructures i mitjans de transport adequats genera desigualtats i limita les possibilitats de les persones per accedir a llocs de treball.
  • La distància entre el lloc de treball i el de residència obliga les persones treballadores a fer desplaçaments cada vegada més llargs i costosos.
  • En molts polígons industrials el transport públic és inexistent o simbòlic. Des de la UGT Catalunya, creiem per tant, que és totalment necessari que ens sensibilitzem sobre l’ús injustificat del cotxe privat i utilitzem sempre que ens sigui possible mitjans alternatius com són el metro, el ferrocarril, l’autobús, la bicicleta o, fins i tot, el desplaçament a peu per a trajectes curts.

El futur de les ciutats no s’entén sense una potent xarxa de transport públic col·lectiu, on donades les circumstàncies actuals per la COVID-19 s’ha de garantir la salut dels seus usuaris. Per tot això, un any mes DEMANEM a les autoritats competents les millores següents, atès que l’àmbit LABORAL és el que mou més vehicles privats:

  • Més inversions per a la millora de la planificació, construcció i manteniment de les xarxes de transport públic.
  • Plans de formació i sensibilització de seguretat viària en termes de mobilitat dins de l’empresa com a una inversió. La seguretat viàri en els accidents in itinere i en missió és fonamental si volem reduir els accidents i la sinistralitat laboral.
  •  Adoptar mesures concretes i permanents, que afavoreixin la mobilitat de les persones treballadores al seu centre de treball, sense la necessitat del vehicle privat.
  • Un sistema tarifari que faci més accessible el transport públic a la ciutadania que, dins el context actual, presenta cada cop taxes d’atur i pobresa més altes.
  • Millorar la qualitat dels sistemes de transport públic perquè es conformin com una alternativa avantatjosa davant del transport privat, sense que el treballador/a es vegi afectat per la restricció d’horaris, freqüència, cost o qualitat.
  • Una veritable adaptació de l’accés al transport públic, per a totes les persones amb mobilitat reduïda.
  • Demanem que arribi al conjunt del territori, tant al que és estrictament urbà com als polígons o nuclis industrials, que sovint són oblidats.

Comments are closed.