Alemanya fa una OPA al talent dels joves espanyols

aula-universitaria

L’Avalot denuncia que el mercat de treball es mostra incapaç de reconèixer i retenir els joves qualificats, i que la nostra societat podria no beneficiar-se de la inversió pública en la formació d’aquests joves

El fet que la cancellera alemanya, Angela Merkel, estigui estudiant la possibilitat d’oferir llocs de treball qualificats a joves espanyols que estiguin a l’atur, segons recull la revista Der Spiegel, és, per a l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya, una clara radiografia del nefast panorama laboral que viuen els i les joves al nostre país.

Segons Merkel, amb aquesta cooperació es vol resoldre parcialment el dèficit de professionals especialitzats d’Alemanya. Per a l’Avalot aquesta situació demostra com països com Alemanya valoren el talent i el capital humà dels nostre joves molt més que no pas l’estat espanyol. L’Avalot denuncia que això ens ha de fer reflexionar sobre el model productiu i el marc de relacions laborals que tenim en aquest país, que no dón a oportunitats laborals dignes al jovent. Això reafirma, al nostre entendre, les dues Europes: una que valora el talent i el remunera com a tal, amb bones condicions laborals; i una altra Europa perifèrica, precària, especialitzada en mà d’obra intensiva i serveis, que és la que l’estat espanyol propugna i representa amb les últimes reformes que ha aprovat i les que proposa.

Com ja vàrem denunciar aquest estiu en l’informe “Generació JESP: Joves Emigrants Sobradament Preparats”, la situació del mercat de treball estatal fa que molts joves tinguin poques opcions de trobar una feina qualificada, amb un salari digne i amb una certa estabilitat. Aquest fet està provocant un increment de la demanda de persones joves que estan marxant a altres països europeus a trobar una feina amb unes condicions que ara mateix és impossible trobar aquí. Concretament, el programa Argo Global (fer pràctiques en empreses a l’estranger), promogut pel Ministeri d’Educació concedeix fins 2012 un total de 1.100 places. Si per a l’edició de 2007-2009 s’hi van presentar 14.000 candidats, a l’inici de l’edició 2010-2012 ja portàvem 24.000 candidats.

Des de l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya no valorem negativament l’experiència d’anar a treballar fora, però sí que ho advertim com un clar problema quan aquesta experiència s’organitza des de fora i quan les administracions espanyol fan res per evitar que aquests talents marxin i, alhora, contribueixen a precaritzar més el mercat laboral estatal. La inversió que es fa aquí podria recollir els seus fruits en altres països, i l’esforç no es revertiria en la nostra societat. Tanmateix, aquesta situació provoca una major precarització de les condicions laborals, demostrant de nou que l’equació formació+esforç=èxit és una equació que en aquest país no es compleix.