Ambulancias MASL manté en una feina de risc una treballadora fins al sisè mes d’embaràs, i fins i tot la fa rentar els vehicles

MASLLa UGT de Catalunya vol denunciar la situació de risc per a la salut i de persecució sindical que ha patit una treballadora embarassada d’Ambulancias MASL, a qui l’empresa no ha volgut reubicar ni tramitar la baixa durant quatre mesos, tot i desenvolupar un feina de risc.

Fátima Anés, tècnica en transport sanitari d’Ambulancias MASL –empresa amb seu a Vilanova i la Geltrú que opera a les comarques de l’Alt Penedès i el Garraf- i delegada de la UGT de Catalunya, va comunicar el seu embaràs a la direcció al novembre i va sol·licitar la tramitació de la baixa i el reconeixement de la situació de prestació econòmica per risc durant l’embaràs, ja que el seu treball es considera de risc per l’esforç físic que comporta, així com possibles situacions de contagi, exposició a productes químics, etc. El més habitual en aquest sector és que a les treballadores embarassades se’ls concedeixi la baixa des del primer dia.

L’empresa es nega a reubicar-la en un altre lloc de treball i, a més, amenaça amb sancionar-la si no realitza la seva feina. De fet, uns dies després, la treballadora ha de ser atesa d’urgències per l’esforç físic realitzat el dia anterior amb un pacient, i l’empresa li comunica un avís de sanció per faltar a la feina (per anar al metge).

Des d’aleshores, la Fátima ha viscut un calvari provocat tant per la mala fe dels seus caps com pels errors de la mútua que presta els serveis a l’empresa, Mutua Universal, per aconseguir la tramitació de la baixa i la prestació per risc durant l’embaràs: impossibilitat d’aconseguir l’informe de riscos laborals, inici dels tràmits diverses vegades, retenció de la documentació per part de l’empresa, denúncia a Inspecció de Treball –a qui l’empresa tampoc no presenta la documentació requerida-, comunicació del metge de la concessió de la baixa i posterior denegació per part de la mútua… I una infinitat de viatges i gestions a la mútua, a metges, a l’empresa i a l’autoritat laboral en un procés que li provoca diversos atacs d’ansietat en el seu estat especialment sensible.

Entremig, l’empresa intenta reiteradament forçar-la a signar un acord per reubicar-la netejant els vehicles, una feina del tot inadequada per a una embarassada, i per tant el rebutja. Tot i així, finalment l’obliguen a realitzar aquesta tasca.

L’advocada de la UGT de Catalunya fa arribar a la Inspecció de Treball fotografies de la treballadora netejant les ambulàncies i l’enregistrament d’una conversa en què el superior de Fátima admet que li està retenint la documentació per no tramitar la seva baixa. Això desencadena els esdeveniments i l’empresa accedeix a entregar-li la documentació. Finalment, el passat 25 de març la mútua concedeix la baixa i la prestació a la treballadora, que ja es troba embarassada de més de sis mesos.

Des de la UGT de Catalunya considerem que es tracta d’un cas de persecució sindical, agreujat per la situació de risc que l’empresa ha provocat a una dona embarassada fins al sisè mes de gestació. Des que el 26 de setembre passat la Fátima i dos treballadors més van ser escollits delegats en representació del nostre sindicat, la direcció de l’empresa no ha fet més que vulnerar els seus drets sindicals i laborals. Els delegats havien presentat diverses denúncies a Inspecció de Treball per manca de prevenció de riscos laborals a l’empresa.

La direcció arriba al punt d’aconseguir –mitjançant amenaces i coaccions- que la plantilla revoqui els tres delegats el passat 20 de març. Sis dies després, el 26 de març, l’empresa va imputar tres faltes greus als dos delegats –mai va existir l’expedient disciplinari- i els va acomiadar. La Fátima va aconseguir la baixa el dia anterior, però sembla evident que la direcció estava dificultant i allargant la tramitació per poder revocar-la i acomiadar-la juntament amb els seus companys.

El 16 de desembre, la Fàtima va presentar una denúncia contra Ambulancias MASL i Mutua Universal davant la Inspecció de Treball per vulneració del seu dret a la situació de prestació econòmica per risc durant l’embaràs. Un cop resolgui l’autoritat laboral, la intenció de la treballadora és denunciar també l’empresa per la via social.