AMIC – UGT alerta de l’augment de les persones immigrades en situació d’irregularitat sobrevinguda després d’anys al país per la precarietat laboral

memoria-amic-1L’entitat ha presentat la seva memòria d’activitat de l’any passat, en què va atendre 20.655 consultes

L’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC – UGT de Catalunya) ha presentat aquest matí en roda de premsa la seva memòria d’activitat 2016.

Durant l’any passat els 35 punts d’atenció d’AMIC a tot Catalunya van atendre 13.611 visites i 20.655 consultes. Per primer cop, l’assessorament més demandat és el tràmit de la nacionalitat (12,31% del total de les consultes), degut a la reforma dels mecanismes per accedir a la ciutadania espanyola per residència que va entrar en vigor a finals de l’any 2015. En aquest sentit, la nostra organització denuncia que els tràmits per aconseguir la nacionalitat són massa cars i amb un preu discriminatori segons l’origen del demandant (els qui han de fer les proves de coneixements de castellà han de pagar més), i que tot el procés és telemàtic (presentació, pagament, temari…), fet que no s’adapta a la formació que tenen majoritàriament aquestes persones.

Les següents consultes més freqüents després del tràmit de la nacionalitat són: familiar de comunitari (10,03%), renovacions (9,46%), arrelament social (9,43%), reagrupament familiar (6,38%) i homologació no universitària (5,73%).

Els cinc primers països de nacionalitat per nombre de persones ateses són el Marroc (25,75%), Espanya (9,35%), Bolívia (7,17%), Hondures (4,66%) i Senegal (4,13%). Cal destacar la població amb nacionalitat espanyola, que ha pujat del quart lloc el 2014 al segon lloc del rànquing el 2016. Això converteix l’AMIC en una entitat referent no tan sols per a la població immigrada sinó  per al conjunt de la població.

El 79,39% de les persones ateses porta més de cinc anys de residència a Catalunya. És a dir,  4 de cada 5 usuaris està arrelat al nostre país; no es tracta de població que es troba de pas sinó de persones que volen un projecte de vida al nostre país.

També destaca que en tres anys s’ha duplicat la població en irregularitat sobrevinguda (del 7,47% de la població atesa el 2013 al 14,10% el 2016), que ha patit la pèrdua de la seva regularitat administrativa després d’anys en situació de residencia legal per no reunir els requisits econòmics i socials per a renovar la seva autorització. Recordem que per aconseguir i mantenir la regularitat administrativa es necessita un contracte laboral a jornada completa, i això cada cop és més difícil en un mercat laboral també cada cop més precari. Cal destacar, a més, que la irregularitat sobrevinguda també afecta els familiars i fills d’aquestes persones. La meitat de les persones ateses per l’AMIC que es troben en aquesta situació tenen al menys un fill a Catalunya.

En aquest enllaç trobareu la Memòria 2016 de l’AMIC.