AMIC-UGT denuncia la proposta d’excloure dels plans d’ocupació de Sant Adrià a les persones per raó d’origen o per antecedents

racismPlataforma x Catalunya criminalitza i aparta de la societat a ciutadans ens situació vulnerable

Si alguna cosa han après els moviments veïnals i socials dels barris i viles de Catalunya a la seva història recent de les últimes dècades, és que la defensa i millora de les condicions de vida i la dignitat col·lectiva s’ha aconseguit amb la unitat d’acció de les classes populars, amb independència del seu origen. Precisament estem commemorant aquest any el 50 aniversari del llibre de Paco Candel “Els altres catalans”, l’home que va reivindicar Catalunya com a un “sol poble” dintre de la seva diversitat. Cinc dècades després, en un context de crisi econòmica que està colpejant brutalment a les capes més vulnerables de la societat, “els altres catalans” han canviat, com ha canviat el marc de la globalització. Però el sentit del camí cap a la cohesió social i la reivindicació de la defensa dels interessos de les classes populars és el mateix.

És per això que des d’AMIC-UGT hem de tornar a denunciar propostes com les de la força d’ultradreta xenòfoba Plataforma x Catalunya, que pretén excloure dels plans d’ocupació de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs a les persones per raó del seu origen o dels seus antecedents penals, tractant de criminalitzar i apartant de la societat a ciutadanes i ciutadans en situació vulnerable.

Aquestes mesures no porten enlloc, només a dividir als més desfavorits de la societat, quan el que cal és conformar la unitat d’acció dels interessos dels de baix per posar al centre de l’agenda política els greus problemes de pobresa, exclusió residencial, atur i degradació de les condicions de vida de la ciutadania agredida per les polítiques d’austeritat.

El discurs fàcil del “primer els de casa” està arrelant no només a casa nostra sinó al conjunt d’Europa. Ho hem vist aquest diumenge a la segona volta de les eleccions municipals franceses amb el creixement del Front Nacional. Països com Bèlgica o Alemanya volen restringir l’estada d’estrangers en situació d’atur, inclosos els comunitaris amb mesures que afecten a persones de nacionalitat espanyola que han tingut que emigrar per la crisi, conformant una agre símbol de com les perspectives de l’odi a la immigració són absurdes.

L’auge de l’extrema dreta xenòfoba no és cap broma. Es preveu una entrada forta de diferents forces xenòfobes i ultra reaccionàries al Parlament Europeu a les properes eleccions del 25 de Maig, podent conformar un grup propi a la cambra comunitària. És necessari encendre totes les alertes perquè les conseqüències d’aquesta onada d’irracionalitat les pagarem el conjunt de les classes populars. Davant d’aquesta situació, hem de reivindicar una sortida social a la crisi, i a casa nostra això significa defensar la Catalunya social, que és la Catalunya que ha fet d’aquest país que totes i tots siguem “els de casa”.