AMIC – UGT fa una crida a la reflexió i l’acció per a tractar les migracions actuals en termes de ciutadania i drets humans

logo-amic18 de desembre: Dia Internacional de les persones migrants

El dia 18 de desembre se celebra el Dia Internacional de les persones migrants. Des de l’AMIC – UGT de Catalunya considerem necessària aquesta commemoració simbòlica, doncs serveix per situar a l’opinió pública la qüestió de les migracions al món actual.

Les migracions són una constant intrínseca a la història de la humanitat, i en el context actual de dinàmica globalitzadora, cada vegada una realitat més complexa i exponencial. Les velles estructures polítiques i jurídiques han de canviar davant d’aquesta dialèctica.

A casa nostra, a Catalunya i a l’Estat espanyol, tenim el repte d’abordar la integració de la nova ciutadania que va arribar abans de la crisi, que és i continuarà sent molt necessària i que, per molt que diguin, no marxarà. Ho diem clar: la integració social de la immigració és una inversió de futur.  La nova ciutadania està patint com ningú els efectes devastadors de la crisi a les classes populars.

Al context europeu la situació és preocupant, amb la proliferació de forces xenòfobes i l’enduriment de les polítiques migratòries, fins i tot per a la pròpia ciutadania comunitària del sud empobrit que també està patint l’estigmatització pel fet de migrar.

I no volem deixar de mencionar les situacions dramàtiques que viuen els migrants en contextos de conflicte, com ara a Síria o Ucraïna (per posar dos exemples), o contextos d’extrema desigualtat, com és el cas dels migrants subsaharians tractant d’arribar a Europa.

Per tot això, des d’AMIC – UGT de Catalunya:

–          Fem una crida a la reflexió i a l’acció per tractar les migracions actuals en termes de ciutadania i drets humans. Estem vivint moments intensos socialment i políticament a causa de la crisi econòmica del capitalisme especulatiu. Aquests moments han de servir per remoure estructures i enfortir la democràcia social.

–          Reivindiquem la ratificació per part del Govern espanyol de la Convenció Internacional per a la protecció de drets de tots els treballadors migrants i les seves Famílies (C143) i el reconeixement dels drets allà continguts.

–          Exigim el tancament dels Centres d’Internament d’Estrangers (CIE). La seva existència dóna peu a un seguit de procediments que vulneren els drets més fonamentals i els converteix en els vergonyosos Guantánamos de l’Estat espanyol.

–          Derogar la recent Llei de Seguretat Ciutadana i, especialment, les “devolucions en calent” de migrants que arriben a la frontera de Ceuta i Melilla i que poden ésser expulsats immediatament, ja que modifica la Llei d’Estrangeria sense consens polític algú, vulnera drets humans i posa en risc la protecció internacional.

–          Considerem, amb aquest panorama, que la qüestió dels drets polítics de la nova ciutadania esdevé central, i configura uns dels objectius fonamentals dels moviments de lluita pels drets civils a nivell internacional.