AMIC-UGT mostra la seva preocupació per la situació del CIE de la Zona Franca

cie-zfEl Govern espanyol encara no ha desenvolupat un reglament per a aquests centres, de manera que el seu funcionament és discrecional, similar a un centre penitenciari però sense garanties legals

Davant dels successos que vénen denunciant organitzacions de defensa dels drets humans i de la població immigrada sobre el Centre d’Internament d’Estrangers de la Zona Franca de Barcelona, des de l’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC – UGT de Catalunya) volem afegir-nos a les veus de denúncia de la mancança de transparència i de vulneració molt greu de drets de les persones a aquest centre.

Entre d’altres, als darrers anys s’ha produït la mort de tres persones internes en circumstàncies no aclarides, s’han denunciat maltractaments i, en general, existeix una dificultat molt gran per saber quin és el funcionament real i el tracte que reben les persones internes.

Volem recordar que el CIE no és un centre penitenciari, sinó un centre d’internament de persones en situació irregular a l’Estat espanyol. La reforma de la llei d’estrangeria de l’any 2009 estipulava el desenvolupament d’un reglament de funcionament dels CIE que, a dia d’avui, encara no s’ha aprovat per part del Govern espanyol. Això significa que aquests centres es troben en una situació de funcionament discrecional, similar a un centre penitenciari però sense garanties legals.

Des d’AMIC – UGT de Catalunya considerem que és l’hora del tancament d’aquests centres. La seva existència dóna peu a un seguit de procediments que vulneren els drets més fonamentals. La discrecionalitat en els processos de detenció, internament i expulsió està damunt de la taula i no soluciona, ni de bon tros, el problema del volum de persones en situació irregular a l’Estat espanyol, un col·lectiu especialment castigat per la crisi econòmica i l’exclusió social i laboral. Són necessàries mesures que facilitin, d’una banda, no caure en la irregularitat sobrevinguda per part de persones que ja tenen permís de residència i, d’altra banda, millorar l’accés al permís per arrelament. Les mesures fosques i repressives porten a greus discrecionalitats i vulneracions de drets elementals.

En qualsevol cas és de sentit comú en un estat de dret que, de manera urgent, s’aprovi el reglament de funcionament dels CIE per sortir del buit legal que afecta el dia a dia d’aquests centres i que els converteixen en els vergonyosos Guantánamos de l’Estat espanyol.

AMIC – UGT de Catalunya intensificarà el seu treball de seguiment i denúncia de la situació al CIE de la Zona Franca i els contactes amb les organitzacions de la societat civil que porten més temps treballant al costat de les persones retingudes en aquests centres.