Apostem per un nou Pacte per a la Indústria socialment responsable

Demà divendres, 10 de setembre, es constituirà la Taula del Pacte Nacional per a la Indústria (PNI). Des de la UGT de Catalunya fa mesos que reivindiquem la necessitat d’un nou PNI: nou perquè l’anterior va finalitzar la seva vigència el 2020; i nou també perquè ha de ser diferent

, incloent mesures que siguin realment transformadores i que permetin ressituar la indústria catalana com a sector tractor de l’economia catalana i del canvi de model productiu que el país necessita.

Des de la UGT de Catalunya considerem que el PNI ha de ser una veritable eina per a la transformació del model industrial que el faci més competitiu i sobretot socialment més compromès amb la societat i amb els treballadors i les treballadores, generant ocupació de qualitat. Aquest nou pacte ha de tenir mesures d’impacte immediat que frenin la pèrdua de teixit industrial i llocs de treball que s’està produint a Catalunya. Per a això és imprescindible establir els àmbits de diàleg social necessaris amb participació del Departament d’Empresa i Treball i els sindicats i patronals més representatius a Catalunya que ens permetin abordar la problemàtica de les empreses de manera col·legiada, i negociar i acordar recursos per a la millora de la competitivitat de les empreses afectades per processos de reindustrialització basades en la millora de producte, l’adaptació a les necessitats del mercat, la sostenibilitat i la digitalització, però vinculades a més al manteniment de l’ocupació i a la implementació de les mesures necessàries per a formar i requalificar a les persones treballadores per a adaptar-se a les noves necessitats.

El PNI ha de servir a més per a establir aquells sectors i subsectors industrials que siguin estratègics per a la indústria catalana, acordant mesures concretes per a afavorir el seu desenvolupament i transformació cap a un model industrial més competitiu, sostenible i socialment responsable. Per a això és imprescindible fer les inversions per a comptar amb les infraestructures necessàries i amb les persones treballadores amb la formació professional i qualificació requerides.

La Comissió Executiva del Consell Català de l’Empresa ha de recuperar durant aquesta negociació el seu paper com a òrgan de diàleg social que marqui i acordi les polítiques industrials a Catalunya, amb la participació de la resta d’agents que componen la Mesa i amb el compromís de la resta de grups parlamentaris. Des de la UGT de Catalunya exigirem que compti amb la dotació pressupostària necessària per a garantir el seu compliment i desenvolupament, i perquè sigui possible l’acord, serà imprescindible que inclogui la responsabilitat social vinculada a aquesta transformació.