Atur desembre 2007: La UGT alerta del preocupant increment de persones desocupades a Catalunya

curritos.jpgCatalunya és la Comunitat Autònoma amb més desocupats respecte el mes de novembre, amb un augment del 2,55%

Durant aquest mes de desembre, Catalunya ha incrementat el nombre  de desocupats en 6.619 persones, un 2,55%  respecte el mes anterior. Així, acaba l’any amb 265.789 desocupats, un 1,93% més que a principis d’any, convertint-se en la Comunitat Autònoma on més ha pujat el nombre d’aturats respecte el mes anterior. La UGT de Catalunya denuncia que, com cada any, el mes de desembre suposa un alarmant increment degut a que les persones desocupades tenen expectatives d’ocupar-se durant aquest període aprofitant les festes de Nadal -especialment joves i persones sense experiència laboral anterior- en llocs de treball caracteritzats per la seva estacionalitat i temporalitat.

Llevat en el de persones sense ocupació anterior, el nombre de persones desocupades s’han incrementat en tots els sectors de l’ocupació. La construcció és el que més n’ha patit les conseqüències, amb un increment del 11,8% (3.023 persones) respecte el mes de novembre; però també els sectors de serveis (2.421 persones) i de la indústria (1.631 persones). Per províncies, Tarragona (+4.66%) i Girona (+3,48%), les més afectades per la desacceleració dels sectors de la construcció i dels serveis, lideren la desocupació del mes de desembre i també són les que enregistren un major atur en termes interanuals.

El col·lectiu masculí ha estat el més afectat per l’increment de l’atur durant el darrer mes de l’any. En total, s’han enregistrat a l’atur 6.320 homes més, un 5,7% més que en el mes de novembre. Això certifica que el mes de desembre no és un mes favorable per l’ocupació estable i que, per tant, afecta especialment aquest col·lectiu ja que, malauradament, les ocupacions de baixa qualitat ja acostumen a dirigir-se cap als col·lectius femení i juvenil.

Pel que fa a la contractació, durant aquest desembre s’han fet 17.152 contractes menys que al mateix mes de 2006, dels quals només el 16,2% són de caràcter indefinit. Durant aques mes s’han signat 36,1% menys de contractes indefinits, mentre els temporals només han davallat en un 0,7%. En total, durant tot el 2007 només el 17% de la contractació ha estat indefinida, només mig punt percentual per sobre del 2006, evidenciant un estancament en la conversió de contractes temporals a indefinits. Per a la UGT de Catalunya, aquest estancament ens ha de portar a repensar els mecanismes que han de facilitar aquest tipus de contractació.

Per al nostre sindicat, les dades de l’atur de desembre demostren les debilitats estructurals del nostre mercat de treball, i cal avançar decididament cap a un model de creixement on la construcció sigui substituïda per la indústria i els serveis d’alta tecnologia.

Per aquesta raó, la UGT de Catalunya fa una triple crida: als empresaris, perquè apostin per la contractació estable com a garantia de la productivitat de les seves empreses; a la negociació col·lectiva com a principal eina en aquest camp; i a la Inspecció de Treball, com a instrument de garantia en els àmbits de la vigilància i la prevenció en matèria de prevenció de riscos laborals, la igualtat i l’estrangeria.

{mxc}