Atur març: cal que el govern generi confiança i faci arribar el crèdit a famílies i empreses

otg1.jpg

Catalunya supera ja les 600.000 persones desocupades. 2 de cada 10 aturats de l’Estat són catalans

El nivell de cobertura per prestació contributiva no protegeix actualment ni la meitat de les persones desocupades

Aquest mes de març ha tornat a ser força negatiu per a la població catalana. La xifra de persones desocupades a Catalunya s’ha situat en 604.038 persones, el que representa un increment de 6.751 noves persones registrades a l’atur. L’atur català representa el 19% del total de noves persones desocupades registrades al conjunt de l’Estat.

Per províncies aquest mes s’ha produït una nova situació. Mentre que a Girona l’atur ha disminuït i a Lleida i Tarragona la xifra de persones desocupades s’ha mantingut estable, a Barcelona s’ha produït un increment molt significatiu, de l’1,60% respecte al mes anterior. Concretament Barcelona és la província que ha experimentat un major creixement a tot l’Estat, amb 7.110 persones.

En relació als diferents grups de població, les dones per tercer mes consecutiu han patit un major increment que els homes. Del total de noves persones desocupades aquest mes, el 55% han estat donesUn dels motius d’aquest increment és que el sector més afectat en xifres absolutes ha estat el de serveis, una activitat econòmica ocupada majoritàriament per dones, que acumula el 41% del total de persones desocupades.

Pel que fa a les persones joves (menors de 25 anys), aquest mes han patit un increment bastant moderat, concretament d’un 0,95%. Val la pena ressenyar que el 39% de noves persones desocupades (2.638 persones) són sense una ocupació anterior, el que ens mostra que durant aquest mes moltes persones s’han incorporat al mercat de treball per buscar una feina.

Pel que fa a la població estrangera, s’han enregistrat 135.452 persones, el que representa un increment del 2,1% respecte al mes anterior. És a dir, 2.724 persones més, majoritàriament persones sense una ocupació anterior. Del total de noves persones desocupades, les persones immigrants representen el 40%.

En relació a la contractació, a Catalunya aquest mes s’han realitzat 177.331 nous contractes, dels quals només un 14,69% han estat contractes indefinits. En aquest sentit, tot i que la contractació total s’ha incrementat un 17% respecte l’any passat, la contractació indefinida s’ha mantingut estable. Respecte a la contractació acumulada, en el que portem d’any, tot i que s’han realitzat més contractes, la contractació indefinida ha caigut un 12% respecte al mateix període de l’any anterior.

Per últim, trencant la dinàmica dels últims mesos, el nivell de cobertura a Catalunya ha disminuït respecte al mes passat de forma alarmant. Concretament, el 49,8% de persones desocupades no rep la prestació contributiva, un 3% menys que el passat mes, mentre que el nivell de cobertura total també ha disminuït 3 punts percentuals, per situar-se en un 83%.

La UGT de Catalunya reclama al Govern que generi confiança i incentivi el consum fent que el crèdit arribi a famílies i empreses. Només d’aquesta manera aconseguirem sortir d’aquesta crisi, que és bàsicament de consum. En aquest sentit, demanem que -igual que s’ha fet amb l’automòbil- es posin en marxa diferents “plans renove”, com per exemple del moble, la rehabilitació d’habitatges i els productes de la llar.

El nostre sindicat també exigeix noves polítiques actives d’ocupació dirigides als col·lectius més castigats per la crisi, com són les persones estrangeres i les persones més joves. Ens sembla inacceptable que s’hagin eliminat polítiques com les escoles taller, cases d’ofici  i tallers d’ocupació, i no s’hagin proposat polítiques especifiques similars dirigides a aquestes persones.

Tanmateix demanem un augment de la despesa pública per impulsar l’economia productiva i combatre l’atur i l’exclusió social, i el retorn social del capital públic injectat al sector financer, exigint la concessió de crèdits a empreses i particulars.

En aquest sentit, la nostra organització considera que el Govern ha d’apostar decididament per la millora de la formació i la qualificació professional de les persones treballadores incrementant els recursos destinats.