Campanya ‘Alleugerim les càrregues’ 2021

SETMANA EUROPEA PER LA SEGURETAT I LA SALUT A LA FEINA

Campanya “Alleugerim les càrregues” (2020-2022)

Del 25 al 29 d’octubre de 2021

Els trastorns musculoesquelètics (TME) relacionats amb la feina són les alteracions i el deteriorament que pateixen determinades estructures del cos, com ara músculs, articulacions, tendons, lligaments, nervis i ossos, causades o agreujades pel desenvolupament de l’activitat laboral. Aquests trastorns afecten principalment l’esquena, les espatlles, el coll i les extremitats superiors, malgrat que també poden afectar les inferiors.

La major part dels TME són trastorns que s’acaben manifestant a llarg termini per l’exposició reiterada a moviments repetitius de mans i braços, sedentarisme i postures forçades, i elevació o desplaçament de persones o càrregues pesades. Tot i això, els TME també poden ser provocats per traumatismes aguts, com fractures, que apareixen amb ocasió d’un accident.

Per tant, els TME són un problema de salut molt freqüent entre treballadors i treballadores, i que inclou des de lleugeres molèsties fins a greus patologies i malalties cròniques que poden ser incapacitants. Poden afectar tots els sectors i ocupacions, i per aquest motiu suposen la primera causa tant dels accidents laborals amb baixa durant la jornada (al voltant del 35% són per sobreesforços físics sobre el sistema musculoesquelètic) com de les malalties professionals reconegudes (l’any passat van suposar el 85%).

Per aquest motiu, la campanya sobre treballs saludables que promou l’Agència Europea, i que aquest any se celebrarà entre el 25 i el 29 d’octubre, porta per lema «Alleugerim les càrregues», i té per objectius sensibilitzar sobre els TME relacionats amb la feina i la necessitat de gestionar-la de forma adequada.

Com cada any, la UGT de Catalunya hem decidit adherir-nos a aquesta campanya. Per això, durant aquesta setmana publicarem cada dia al nostre web un breu consell preventiu de sensibilització per prevenir TME, junt amb una de les nostres publicacions que trobareu disponibles a la web. També dedicarem el nostre article setmanal de la campanya “En Compte!”, que estem portant a terme aquest any, a parlar d’aquesta temàtica.

Trobareu tota la informació a la web de la campanya europea en aquest enllaç

CONSELLS PREVENTIUS TME I MATERIALS PER A REDIFUSIÓ

Dilluns 25

Si has de portar el teu portàtil o documentació pesada (més de 3 kg), fes servir una motxilla  resistent que permeti portat la càrrega equilibrada amb corretges ajustables i encoixinades.

Guia de prevenció per a usuaris i usuàries de PVD

Dimarts 26

Oblida’t de l’ascensor i fes servir les escales! A més de fer exercici i cremar calories, també enforteix músculs i ossos i ajuda a prevenir lesions per TME.

Campanya de promoció de la salut 2019. UGT de Catalunya

Veure la campanya

Dimecres 27

Guies per a la identificació, avaluació de perills ergonòmics i guia per a l’eliminació i reducció de riscos ergonòmics.

Descarrega la guia

Si pots, alterna posició. Si treballes assegut, aixeca’t, fes passejos, puja escales. Dempeus, alterna el pes de cama, fes servir recolzanatges, i reposapeus per recolzar un peu. Evita la postura estàtica caminant, si és possible.

Dijous 28

Descarrega la guia

Procura mantenir el canell en posició neutra (línia recta amb l’avantbraç). No forcis el canell més del 50% del seu camp d’extensió. Per fer força amb la mà, mantén-la en posició neutra i el colze en angle recte.

Divendres 29

Descarrega la guia

Fes estiraments. Si treballes amb les mans i els braços, com ara aquest: redreça el colze amb el palmell de la mà cap avall. Subjecta els dits amb l’altra mà. Lentament, estira la mà i l’esquena fins a sentir un estirament suau al costat del palmell de la mà i l’avantbraç.