Catalunya és el territori d’Europa que menys invirteix en educació

Si Catalunya sortís reflexada en aquest gràfic hauríem d’anar a buscar-la a la última posició, tant a l’any 2005 com a l’any 2001 (3,1% del PIB). La UGT de Catalunya considera molt greu que el nostre país estigui per sota de països molt menys desenvolupats, com Rumania o Bulgària entre d’altres.

nota-08-01
Font: Instituto de Evaluación. Sistema estatal de indicadores de la educación. Edición 2009 (Darreres dades publicades)

Un any després d‘aprovar la LEC encara estem molt lluny d’arribar al 6% del PIB en despesa pública en educació

Catalunya va invertir a l’any 2007 un 3,6% del PIB, molt per sota del que va invertir Espanya (4,4%) i la UE27 amb un 5% del PIB.

La situació no és menys dramàtica si analitzem la despesa pública en educació no universitària. En aquest cas, Catalunya torna a ser qui registra la inversió més baixa de tota Europa. Concretament a l’any 2004, Catalunya destinava un 2,14% del PIB, molt per sota de països com Macedònia, Grècia, Malta o Xipre entre d’altres.

nota-08-02

Font: Informe “L’Estat de l’eduació a Catalunya”. Fundació Jaume Bofill. Dades extretes de l’INE

La UGT de Catalunya posa de manifest la poca voluntat de la Generalitat per dotar al país d’una educació de pública i de qualitat per tothom. No pot ser que les plantilles de professors per al curs 2010-2011 es redueixi un al voltant d’un 5%. No pot ser que la plantilla de professionals dels serveis educatius és redueixi per al curs vinent entorn un 20%. No pot ser que Catalunya (28,2%) tingui una taxa d’abandonament prematur que dobla a la UE27 (14,9%). No pot ser que el Departament d’Educació deixi a persones sense poder formar-se per falta de places.

Veient aquestes dades juntament amb la situació que hem denunciat durant la darrera setmana respecte a les persones joves (Els altres joves i Generació JESP), el nostre sindicat exigeix a la Generalitat de Catalunya que per primera vegada a la seva historia faci un esforç i situí l’educació i la formació entre un dels eixos prioritaris de la seva política i destini en educació el 6% del PIB tant i com es va comprometre amb l’aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya.