Catalunya lidera la destrucció de treball autònom a l’estat amb 125 autònoms menys al dia

constructionworker-horizontal.jpg
La CTAC – UGT de Catalunya demana que es donin solucions a la manca de crèdit, la morositat i la competència deslleial

El mes de febrer s’ha saldat a Catalunya amb una destrucció neta de 2.523 treballadors autònoms, el que representa 125 autònoms menys al dia. La destrucció d’autònoms a Catalunya representa el 20% del total de baixes netes a l’Estat espanyol (12.396).

En el que portem de 2010, la xifra de baixes netes acumula un saldo de -5.122 i la xifra de baixes reals ja arriba a les 140.000.

En aquest sentit, la Confederació de Treballadors Autònoms de Catalunys (CTAC – UGT de Catalunya) vol destacar que els principals problemes als quals s’enfronta el col·lectiu segueixen sense una resposta contundent per part del Govern Central:

1.- Accés al crèdit:

·        9 de cada 10 nous projectes emprenedors segueixen sense veure la llum a Catalunya per falta de finançament.

·        Continuen sense arribar al col·lectiu d’autònoms els crèdits ICO dissenyats pel govern per finançar circulant i per a nous emprenedors.

2.- Competència deslleial i economia submergida:

·        Des de la CTAC – UGT de Catalunya alertem d’un augment important de l’intrusisme professional i de l’increment d’actors que operen en el mercat de treball una vegada cessada la seva activitat, repercutint negativament sobre aquells que d’una manera legal continuen la seva activitat. Destaca especialment els sectors de la construcció i el transport.

·        Així mateix, alertem de l’augment de l’enginyeria empresarial que sota falsos models cooperativistes estan destrossant sectors madurs de l’economia.

3.- Morositat:

·        La morositat interempresarial continua en augment, especialment en el que fa referència a les administracions públiques, on el temps mig de cobrament se situa entorn dels 150 dies des de la recepció de factura.

·        Així mateix, es continua observant aquest augment de morositat en els processos de subcontractació, on la mitjana continua en 180 dies, fent que cada vegada més els autònoms siguin la font de finançament de les grans empreses.

Per tant, des de la CTAC – UGT de Catalunya reclamem amb caràcter urgent:

1.- La creació d’una Banca Pública Empresarial que doni una resposta real a les necessitats de mercat i que generi flux creditici,
així com la recuperació dels fons públics posats a disposició de la banca privada, ja que a la vista dels beneficis obtinguts l’any 2009, aquests ja no semblen necessaris (17.590 milions d’euros de benefici de la banca espanyola).

2.- Canvi urgent en la Llei de morositat: des de la CTAC considerem prioritària la racionalització de les dates de pagaments i l’establiment d’un termini màxim de 30 dies per als pagaments de les administracions públiques i de 60 dies per al pagament a les pimes i autònoms per part de grans empreses.

3.- Millorar la Inspecció de Treball: en moments de crisi es fa més necessari que mai un bon funcionament de la Inspecció de Treball i un increment dels seus efectius. La lluita contra la subocupació i l’economia submergida ha de ser contundent per evitar encara més el deteriorament de l’economia.

4.- Desenvolupament dels mecanismes de protecció social previstos en la LETA: és cada cop més urgent la posada en marxa de mesures per a aquells autònoms que han hagut de cessar la seva activitat i que es troben sense cap tipus d’ingressos ni ajudes per subsistir. També demanem l’acceleració del procés de “cessament d’activitat per a autònoms”.

5.- Assistència tècnica, per donar resposta a l’alta taxa de destrucció d’ocupació autònoma,
millorant d’una banda els processos de gestió i comercialització, sobretot orientada a noves activitats d’alt valor afegit, i la internacionalització de productes i serveis.