Catalunya lidera la destrucció de treball autònom a l’estat durant el mes de gener

autonomsEl mes passat va acabar amb 3.399 treballadors per compte propi menys al nostre país, i la xifra total se situa en 537.025

El gener ha acabat amb 3.399 treballadors autònoms menys en els registres de la Seguretat Social a Catalunya i 18.527 en el conjunt de l’Estat. Així, la xifra total d’afiliats al RETA se situa en 537.025 a Catalunya i 3.149.472 a Espanya.

En tan sols un mes s’ha destruït el 49% del que s’havia recuperat en l’afiliació d’autònoms durant tot l’any 2015. Aquesta xifra mostra la profunditat de la crisi que pateix el col·lectiu, a més de la dificultat en el futur per crear ocupació, ja que aquests autònoms que han tancat la seva activitat haguessin pogut contractar d’altres treballadors.

D’aquest nou descens no s’ha lliurat cap Comunitat Autònoma. Les pitjors dades es registren a Catalunya (-3.399), Andalusia (-2.733), Madrid (-2.002), Comunitat Valenciana (-1.802), Galícia (-1.432) i Castella i Lleó (-1.326). Entre les sis sumen el 58,51% del total de baixes registrades a nivell estatal.

La major caiguda es registra al comerç, sector en el qual s’han donat de baixa 1.300 actius, seguit de la construcció (-1.099), l’hostaleria (-750) i activitats professionals (-250), unes baixes que representen el 73,36% del total de pèrdua d’afiliació.

Tot i que des de la Confederació de Treballadors Autònoms de Catalunya (CTAC – UGT de Catalunya) valorem de forma positiva el creixement interanual que encara registra el treball per compte propi, les dades de l’últim mes són clarament negatives. D’una banda, la sagnia de pèrdua d’actius en la construcció continua molt per sobre de les expectatives. D’altra banda, cal afegir les baixes del sector del comerç, un grup que ve suportant molt malament els alts i baixos de la crisi i que demostren la necessitat de prendre mesures urgents en aquest sector. De fet, aquestes dades haurien de fer reflexionar als polítics que han promogut la liberalització d’horaris comercials i les obertures indiscriminades en festius

Des de la CTAC – UGT de Catalunya volem fer arribar al nou Govern de la Generalitat les mesures que considerem prioritàries per donar suport als emprenedors i les emprenedores del nostre país. En primer lloc, demanem que es procedeixi a la constitució del Consell del Treball Autònom de Catalunya –pendent de la legislatura anterior- amb la màxima brevetat possible, ja que aquest nou marc de diàleg ha de servir per seguir impulsant el conjunt de reivindicacions dels autònoms i definir les politiques dels propers mesos.

D’altra banda, la nostra organització urgeix les administracions públiques a fer un major esforç per a la reactivació del crèdit. Cal recordar que un de cada tres projectes viables segueixen sense poder engegar-se per falta de crèdit als nous emprenedors. Així mateix, demanem  l’impuls de noves mesures per fer front a la morositat existent i que tendeixin a reduir els terminis de pagament (180 dies de mitjana el 2015).

A més, CTAC – UGT de Catalunya sol·licita de manera urgent la posada en marxa d’un pla d’acció per lluitar contra el fenomen dels falsos autònoms, que representen ja el 30% de les noves altes en el sistema. És per això, que des de la nostra organització demanarem una reunió urgent amb la consellera de Treball per coordinar els diferents departaments i iniciar una campanya d’inspecció que eviti la mercantilització de les relacions laborals.

Per últim, des de la CTAC – UGT de Catalunya animem el Govern a treballar per una fiscalitat més atractiva i progressiva que incentivi l’activitat econòmica, i continuar avançant cap a la simplificació administrativa entesa de manera integral en aquesta legislatura que just ara comença.