Catalunya pacta serveis mínims en les vagues de sectors bàsics

elperiodicoCatalunya ja té el seu propi embrió de llei de vaga. A falta d'una norma espanyola, la consellera de Treball ja ha tancat tres acords per regular els serveis mínims en cas d'una aturada dels treballadors en tres sectors considerats essencials per les seves repercussions en la societat. La Generalitat, els sindicats CCOO i UGT i les empreses de transport metropolità, de mercaderies i de la sanitat han pactat l'activitat mínima que ordenarà el departament de Treball quan es convoqui una vaga.

Aquests pactes pioners ja s'han començat a aplicar en alguns conflictes sectorials aquests últims mesos. Entre els avantatges que aporten destaca la desactivació de l'habitual controvèrsia generada per la fixació dels serveis mínims. Aquesta polèmica complica encara més la resolució de la discrepància de fons que motiva la vaga.

SOLUCIÓ EN FRED
"Els acords ens donen uns paràmetres consensuats que són fruit d'un acord en fred, ja que en calent és més complicat acordar els serveis mínims. Gràcies a aquest consens, ens podem concentrar a solucionar l'arrel del conflicte laboral", va afirmar a aquest diari la consellera.
Els inspectors de Treball centraran les mediacions que convoquen d'ofici abans de les vagues a solucionar els motius que han portat els sindicats a la convocatòria d'aturades en les tres activitats essencials. Malgrat la fixació anticipada dels serveis mínims, Serna adverteix que Treball manté plenament la potestat d'incrementar-los en circumstàncies especials.

El protocol de serveis mínims ha deixat fora per ara els sectors de transport de viatgers i de recollida d'escombraries, en què les aturades dels treballadors també causen un fort impacte social.

La negociació en aquests àmbits ha estat més complicada ja que no s'han aconseguit superar algunes diferències respecte a l'abast dels serveis mínims.

En el cas dels transports metropolitans, l'acord inclou els autobusos i el metro de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), com també els Ferrocarrils de la Generalitat. L'activitat mínima per garantir el dret a la mobilitat sense vulnerar el dret a vaga preveu la circulació d'un percentatge del 25% o del 50% dels trens i autobusos només durant les hores puntes (de 6.30 a 9.30 hores i de 17 a 20 hores), en funció de si es tracta d'una aturada conjunta o de si afecta una sola de les empreses.

En sanitat, han participat en la negociació tant les empreses públiques com les patronals privades. En general, els serveis mínims garanteixen el funcionament de les urgències, les unitats especials, tractaments de radioteràpia i quimioteràpia urgents, les operacions que no es puguin ajornar, l'assistència als malalts ingressats als hospitals, la neteja d'àrees de risc, el 25% de la plantilla d'ambulatoris i dispensaris i els trasllats d'emer- gència.

L'acord preveu la possibilitat de modificar aquests serveis en cas que es tracti d'una vaga parcial o que la seva durada superi una jornada laboral. En aquest últim cas, així com en períodes crítics com onades de calor o de pandèmies com la grip, els ambulatoris funcionaran amb un terç de la plantilla.

ADAPTAT A LA PROTESTA
Quan es convoqui una vaga en el transport de mercaderies per carretera que tingui una durada prevista d'entre un dia i una setmana, el pacte garanteix els subministraments sanitaris i els de productes peribles que no es puguin conservar més de 24 hores. Si l'aturada es prolonga més enllà d'una setmana, els serveis mínims garanteixen el subministrament de carburants a una xarxa d'emergència d'estacions de servei.

En els tres sectors amb activitat mínima regulada, s'obliga els convocants de les aturades a anunciar la protesta laboral amb prou antelació perquè els afectats puguin buscar alternatives.

{mxc}