Catalunya tanca el primer gran pacte per la vivenda d’Espanya

elperiodicoLa Generalitat, els ens locals, la majoria de grups parlamentaris, els promotors i constructors i els agents socials i organitzacions ciutadanes van firmar ahir a Barcelona el pacte per a l'habitatge a Catalunya, amb un horitzó de 10 anys. És el primer acord global entre tots els sectors que tenen relació amb la vivenda firmat a Espanya fins ara i suposa un canvi important en la manera d'afrontar el problema de l'accés a un dret constitucional.
Els principals actors de l'edificació de vivendes, els responsables de posar els terrenys a disposició per construir-los (els municipis) i la Generalitat i les caixes d'estalvis, que posaran el pressupost per sufragar les ajudes, a més de la majoria dels partits parlamentaris van firmar ahir al Palau de la Generalitat el pacte per al 2007-2016.
El president de la Generalitat, José Montilla, va afirmar que és un pacte "de la societat catalana i per a Catalunya" després de la firma de les 34 entitats i institucions que han assumit el text de l'acord i va afegir que és "un pas endavant molt significatiu per poder abordar conjuntament la primera preocupació de la ciutadania".

f002mh12En la culminació del primer pacte nacional dels quatre que impulsa, Montilla va destacar la bondat de l'acord. Va dir que el Govern té una idea clara del camí que cal seguir, "però ha assumit les seves responsabilitats compartint-les i contrastant-les amb les aportacions de governs locals, partits i agents econòmics, socials i cooperatius".
CiU i el PP no van participar en la firma perquè discrepen de diversos punts de la llei d'accés a la vivenda, un projecte que encara s'està debatent al Parlament. Montilla va aprofitar el seu discurs institucional per mostrar el seu convenciment que al pacte "hi cap tothom, els que avui són aquí i també els que, per alguna raó, malgrat les seves aportacions, no hi són".
El pacte marcarà les polítiques de vivenda del pròxim decenni. Compromet l'Administració a aportar 8.221 milions d'euros en aquest període per realitzar 800.000 actuacions, que equivalen a ajudes per a la vivenda a una de cada quatre llars. Preveu la construcció de 160.000 vivendes de protecció oficial i la mobilització sòl per aixecar-ne 90.000 més, i l'ajuda per rehabilitar 300.000 pisos. Montilla va afirmar que aquest acord és realista. "No és possible fer un salt cap endavant si no es toca de peus a terra".
Per poder executar aquestes previsions era imprescindible comptar amb el concurs dels municipis. D'aquesta manera, va destacar la firma del president de l'Associació Catalana de Municipis, Salvador Esteve, integrada majoritàriament per municipis que estan governats per CiU. "S'han recollit moltes de les nostres aportacions i firmem perquè som conscients que el problema de la vivenda no es resol sense els ajuntaments, perquè som els que posem el sòl", va declarar.
El president de la Federació de Municipis de Catalunya, Manuel Bustos, va explicar que el pacte compromet tothom a treballar en la mateixa direcció: "Més vivenda social, l'única que permet a una gran part de la població accedir a aquest dret".

{mxc}