Celebrem el compromís del Parlament de Catalunya en la defensa de la continuïtat de l’activitat minera al Bages

Font: Wikimedia

El ple del Parlament aprova una proposta de resolució per demanar una pròrroga de dos anys perquè Iberpotash pugui continuar abocant al Cogulló més enllà del 30 de juny, data fixada per la sentència del TSJC

Les seccions sindicals de la UGT als comitès d’empresa d’Iberpotash a Súria i Sallent, i la Federació d’Indústria, Construcció i Agro de la UGT de Catalunya, celebren el compromís que el ple del Parlament de Catalunya va adquirir ahir amb la defensa del futur de l’activitat minera al Bages.

La proposta de resolució –que tira endavant amb 124 vots a favor i els 10 vots en contra de la CUP, incomprensibles després de les darreres mostres de suport públic que havien donat als miners- insta al Govern de la Generalitat a treballar per garantir la continuïtat de l’activitat de la conca minera al Bages i al manteniment dels llocs de treball que en depenen, fent alhora efectiu el compliment de la normativa mediambiental vigent. La resolució dona suport a les mesures transitòries necessàries que promou la indústria minera i que s’ajustin a dret consensuades amb el territori per a garantir els llocs de treball actuals i possibilitar un tancament ordenat de l’activitat  a Sallent i el seu trasllat a Súria.

Segons una sentència del TSJC, el 30 de juny Iberpotash hauria d’aturar els abocaments de material salí, derivats dels processament del mineral que s’extrau del subsòl bagenc, i que un cop transformat, esdevé, d’una part potassa i d’altra el material salí abans esmentats i que té consideració de recurs mineral.

L’única possibilitat de continuïtat passa per una moratòria que permeti depositar aquests abocaments, almenys en part, al dipòsit del Cogulló, fins que al 2019 s’habiliti finalment la rampa d’extracció que a hores d’ara s’està construint a la mina de Cabanasses (Súria), fent possible la transició ordenada i no traumàtica de tot el personal de Sallent a les instal·lacions de mina i fàbrica de Súria.

El recolzament pràcticament unànime del Parlament de Catalunya reclama, a la pràctica, una moratòria de dos anys per fer aquesta transició, més enllà del 30 de juny, que és la data límit fixada per la sentència del TSJC.

El nostre sindicat espera que el TSJC accepti el recurs presentat per la direcció d’ICL –matriu d’Iberpotash-, recolzada des d’ahir pel Parlament de Catalunya, i permeti l’abocament controlat d’una part dels residus al dipòsit del Cogulló i la posada en marxa de les mesures alternatives, fins que al 2019 Cabanasses estigui preparada per assumir la producció i la plantilla de Sallent.

Entenem que aquesta seria l’única possibilitat per garantir l’activitat minera al Bages. Si, per contra, el jutge admet només la posada en marxa de mesures alternatives, la producció de Sallent disminuiria, i en conseqüència també ho faria la plantilla. Finalment, si el TSJC no admet el recurs, l’empresa ja ha anunciat que no podrà garantir la viabilitat de cap de les mines.

Restem a l’espera d’una decisió vital no només per als 4.000 treballadors que formen part de les mines de Súria i Sallent, i el futur de les seves famílies, sinó també dels treballadors i les treballadores que depenen del la cinquantena d’empreses que operen directament o indirecte de les instal·lacions mineres, així com l’afectació econòmica a les comarques del Bages i el Berguedà, ja prou afectades per la crisi econòmica, i de l’impacte brutal que a les comarques centrals podria suposar l’aturada productiva de les nostres mines.