Competència amb salaris

elperiodico.gif La competència basada en costos laborals encara és una senya d’identitat de l’economia catalana. En això coincideixen tant la patronal Pimec com els sindicats CCOO i UGT. Encara que hi pot haver un cert canvi de tendència, "els llocs de treball que més creixen són els no qualificats", diu el president de Pimec, Josep González.

EL FENOMEN< MIGRATORI
En aquesta línia, Joan Carles Gallego, responsable de recursos i serveis de CCOO a Catalunya, apunta, com González, que l’enorme incorporació d’immigrants durant els últims anys ha fet augmentar el pes dels salaris baixos. Els mateixos efectes han tingut els enormes creixements registrats en sectors com la construcció, l’hostaleria o els serveis que subcontracten les empreses, tal com reflecteixen els nous afiliats a la Seguretat Social. Gallego adverteix a més que una important crisi
en aquests sectors afectaria especialment els immigrants, per als quals no s’han preparat les xarxes de protecció social necessàries.

CONDICIONS LABORALS
Josep Montoya, secretari de coordinació sectorial de la UGT a Catalunya, avisa que el tancament d’indústries ha estat substituït per empreses de serveis que aporten menys valor a l’economia. A més a més, aquestes treballen subcontractades per a les indústries, amb condicions laborals inferiors. Montoya afegeix que un dels sectors emergents que guanya més
llocs de treball és el de l’atenció a les persones, amb uns dels salaris més baixos. Pels sindicats especialment, almenys des del punt de vista de la feina, no es pot parlar encara de canvi de model.

{mxc}