Comunicat del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona per al dia internacional del migrant

inmigrantes_naufragio_UGT_mediterraneoEn el Dia Internacional del Migrant, 18 de desembre, el Consell Municipal d’Immigració de Barcelona, del qual forma part de l’AMIC-UGT de Catalunya, reivindica la commemoració simbòlica d’aquesta data,  en tant que serveix per situar davant de l’opinió pública i en l’àmbit la política la qüestió de les migracions al món actual. Però també ens permet  reivindicar el nostre compromís d’establir una societat diversa i oberta que doni oportunitats i una vida digne a totes les persones migrants.

Les migracions internacionals són una realitat pluridimensional que incideix directament en el desenvolupament dels països d’origen, de trànsit i de destinació. Cal reconèixer-ho obertament, les migracions contribueixen de forma important a les societats d’acollida i, en aquest context, s’ha de reconèixer que la migració internacional és una qüestió intersectorial que ha de tractar-se de forma coherent, ampla i equilibrada, considerant totes les seves dimensions: social, econòmica, ambiental i el respecte dels drets humans.

Aquests moviments humans responen a factors com ara la globalització dels mercats, la divisió cada cop més àmplia entre països rics i pobres, el canvi demogràfic mundial amb països molt envellits i d’altres amb poblacions molt joves i l’escalada de conflictes bèl·lics.

La situació econòmica, social i política de la població migrant en aquest país no està resolta. Queda un llarg camí per recórrer. Aquesta població està patint com ningú els efectes devastadors de la crisi, les seves taxes d’atur s’han duplicat, la borsa d’irregularitat sobrevinguda augmenta i, amb això, persones que conviuen amb nosaltres en situació d’extrema vulnerabilitat. A Catalunya i a l’Estat espanyol tenim el repte d’abordar la seva  integració ja que és una inversió de futur.

Al context europeu la situació és preocupant, amb la proliferació de forces xenòfobes i l’enduriment de les polítiques migratòries, fins i tot per a la pròpia ciutadania comunitària del sud empobrit que també està patint l’estigmatització pel fet de migrar.

I no volem deixar de mencionar les situacions dramàtiques que viuen els migrants en contextos de conflicte, com ara a Síria o Ucraïna (per posar dos exemples), o contextos d’extrema desigualtat, com és el cas dels migrants subsaharians tractant d’arribar a Europa.

Per tot això:

• Fem una crida a la reflexió i a l’acció per tractar les migracions actuals en termes de ciutadania i drets humans. Estem vivint moments intensos socialment i políticament a causa de la crisi econòmica del capitalisme especulatiu. Aquests moments han de servir per remoure estructures caduques i enfortir la democràcia social.
  • Reivindiquem la ratificació per part del Govern espanyol de la Convenció Internacional per a la protecció de drets de tots els treballadors migrants i les seves Famílies (C143) i el reconeixement dels drets allà continguts.
  • Exigim el tancament dels Centres d’Internament d’Estrangers (CIE). La seva existència dóna peu a un seguit de procediments que vulneren els drets més fonamentals i els converteix en els vergonyosos Guantánamos de l’Estat espanyol.
  • Demanem la  derogació de la Llei de Seguretat Ciutadana i, especialment, les “devolucions en calent” de migrants que arriben a la frontera de Ceuta i Melilla i que poden ser expulsats immediatament, ja que modifica la Llei d’estrangeria sense cap consens polític, vulnera drets humans i posa en risc la protecció internacional.
  • Considerem  que la qüestió dels drets polítics de la nova ciutadania, en concret el dret de vot actiu i passiu,  esdevé central i configura uns dels objectius fonamentals dels moviments de lluita pels drets civils a nivell internacional.