Conat de motí al Centre Penitenciari Quatre Camins

quatre--644x362Avui, 20 de febrer de 2015, hem assistit a un episodi lamentable al centre, que ens ha fet recordar un desagradable episodi passat, que molts tenim encara present, i que van tenir tràgiques conseqüències. Avui, afortunadament, la situació ha estat reconduïda, no sense problemes i evitant, un cop més, unes conseqüències que podrien haver estat nefastes per als treballadors i interns.

Pels voltants de les 13:15 hores, dos interns del MR-1 han pujat a la teulada del mòdul per fer reclamacions. La ràpida actuació dels companys ha fet que la resta de la població penitenciària, resident al conflictiu mòdul 1, hagi pogut ser ubicada intern per intern a la cel·la corresponent, excepte els dos delinqüents sublevats. Aquesta acció, ben segur, ha evitat un possible inici de problemes regimentals molt més greus.

Immediatament, s’ha activat el codi 3, previst per a evasions, i la direcció s’ha presentat al mòdul per fer-se càrrec de la situació i tractar de reconduir la voluntat dels dos interns pujats a la teulada, fent-los comprendre que havien de rectificar en la seva actitud.

Des d’UGTPRESONS felicitem els companys que han fet, en moments de gravíssima tensió, una feina excel·lent, sense la qual no hagués estat possible la normalització de la situació.

Malauradament, les ordres i contraordres donades pels comandaments que s’havien de fer càrrec del centre, mentre la direcció es trobava mediant al MR1, ha provocat confusió entre els treballadors dels altres mòduls, cosa que no ha ajudat a establir una línia comuna per resoldre el conflicte.

D’altra banda, els professionals que han estat al peu del canó han trobat a faltar una figura de lideratge que concentri les ordres i que aquestes siguin clares. Per exemple, els companys del MSOB s’han assabentat amb molt de retard dels fets que s’estaven produint a l’interior del centre, ja que no se sent la sirena del centre, que és la que determina amb el nombre de tocs l’inici i fi del codi corresponent.

Si els fets haguessin tingut lloc 15 minuts abans, en el MSOB s’haguessin trobat amb la sortida dels interns de cap de setmana, amb el perill que això comporta si no hi ha ordres clares sobre què cal fer.

Una altra disfunció gravíssima és la comunicació via walkies, ja que o no s’informava o s’informava de manera contradictòria entre les diverses unitats. A més, tornem a denunciar que la manca endèmica de radiotransmissors, provoca situacions d’alt risc al personal de vigilància.

S’ha fet recompte nominal i el centre ha estat bloquejat tant d’entrada com de sortida. A l’exterior, els efectius policials controlaven l’accés de famílies i la sortida de vehicles. Sobre les 15:00 hores han permés que la guàrdia de matí, així com els professonals de tractament i oficines abandonessin el centre.

El fet que tot coincidís amb les comunicacions ha fet que el nerviosisme de la població reclusa s’incrementés, especialment al mòdul 1, on quasi s’ha generat una nova situació de potencial perill controlada pels companys, i que, finalment, ha derivat en l’aïllament de 14 interns.

De nou, hem d’agrair als companys la magnífica feina feta. És hora d’assumir responsabilitats. Els responsables de l’Administració Penitenciària han de donar la cara, recolzar fermament els professionals que treballem dia a dia als centres penitenciaris i no seguir les directrius polítiques que l’únic que fan és destruir llocs de treball i posar en perill la integritat física dels treballadors.

D’altra banda, UGTPRESONS seguirem insistint davant les instàncies competents de fer les modificacions legals necesàries per tal de considerar el treballador penitenciari com autoritat, i que qualsevol agressió o intent sigui qualificada com a atemptat a l’autoritat. Una possible pena de presó de 2 a 4 anys, tal com estableix l’article 551 del Codi Penal, seria un bon element disuasori.

Des d’UGTPRESONS volem recordar que cada cop tenim menys i pitjors mitjans per treballar, la situació als centres és cada cop més complicada per la precarietat del material, com ara la manca de walkies, i recordar que en un lloc de treball com el nostre un petit conflicte poc acabar en situacions molt greus que ningú vol.

UGTPRESONS exigeix la direcció del centre que prengi totes les mesures de seguretat adequades per tal d’evitar situacions de risc com les viscudes aquest divendres. Tanmateix exigim que es prenguin les mesures adients per pal·liar les mancances en recursos humans i materials que patim.

Secció Sindical d’UGTPRESONS al CP Quatre Camins