Debat Informe de gestió del XIVè Congrés: Josep M. Àlvarez reclama confrontar amb el sistema per a preservar drets socials i laborals

congres-1L’encara secretari general de la UGT de Catalunya exigeix al govern estatal una moratòria en l’aprovació dels ERO

Josep M. Àlvarez ha situat que el 14è Congrés de la UGT de Catalunya que avui comença a Barcelona ha d’esdevenir la punta de llança per reivindicar un canvi de les bases del sistema que ha demostrat que no és útil. “Aquest ha de ser un congrés d’alternatives a l’actual situació de crisi”, ha remarcat en la presentació de l’informe de gestió dels darrers quatre anys. Per això, explica, ha triat una candidatura al Secretariat Nacional de Catalunya amb un tarannà “fort, potent i amb empatia”, que s’enfronta a uns moments difícils, econòmicament i social.

“No tenim dret a decidir, però tampoc podem decidir si una reforma laboral és correcta o no, o o si volem que se’ns retalli l’Estat del Benestar o no. Tenim un sistema democràtic profundament imperfecte que s’ha de canviar”, ha subratllat. Tampoc ha passat per alt l’encaix Catalunya-Espanya: “la direcció del sindicat ha dit des del primer dia que aquest poble té dret a decidir el seu futur, té dret a ser convocat a les urnes i a opinar sobre quina relació vol tenir amb l’Estat”.

Àlvarez també ha situat la necessitat d’integrar els aturats en l’organització i de prendre una nova dimensió social. “Tanmateix cal confluir més i millor amb els moviments socials amb els quals coincidim en interessos”, ha afegit.

Pel que fa a l’àmbit laboral, Àlvarez ha condemnat que mai en tan poc temps s’ha destruït tanta ocupació. “Hem viscut els atacs més importants als drets com a treballadors, amb la reforma laboral, i com a ciutadans, amb les retallades que patim”, ha condemnat. En aquest sentit, l’encara secretari general de la UGT de Catalunya ha exigit al govern central que introdueixi una moratòria en l’aplicació dels Expedients de Regulació d’Ocupació. “Si no apliquen la moratòria, continuarem amb la sagnia de destrucció d’ocupació”, ha advertit. També ha apel•lat al govern català pel que fa a les retallades en la funció pública. “No només parlem de retallades salarials. Nosaltres també estem a favor de tenir una administració més eficaç, propera i modèlica. Però això s’ha de fer amb un pla de viabilitat. Si creuen que sobra gent, que ens diguin a on”, ha replicat davant el president de la Generalitat de Catalunya.

En clau interna, Àlvarez ha plantejat la necessitat de saber explicar els acords als quals arriba el sindicat: “Si no som capaços d’explicar-los, no els signarem”.

Pel que fa a la seva trajectòria sindical, Josep M. Àlvarez  ha anunciat que, malgrat té encara força i energia per seguir endavant, després de 23 anys al capdavant del sindicat, aquest serà l’últim cop que opti a dirigir la UGT de Catalunya.