Decau el Conveni Col·lectiu de Catalunya dels CET per a persones amb discapacitat física i/o sensorial

El passat 30 de novembre va finalitzar la ultraactivitat (que ja havia estat prorrogada en més d’una ocasió) del Conveni Col·lectiu de Treball del Sector de Centres Especials de Persones Treballadores amb Discapacitat Física i/o Sensorial de Catalunya. En aquests casos, la llei estableix l’aplicació del conveni d’àmbit superior, és a dir, el “XV Convenio Colectivo General de Centros y Servicios a Personas con Discapacidad”, d’àmbit estatal, que s’ha d’aplicar als centres especials de treball de Catalunya a partir de l’1 de desembre de 2019. No ha estat possible la renovació del conveni col·lectiu dels CET de Catalunya pel rebuig permanent de la patronal a les propostes que hem presentat la UGT i CCOO per dignificar el sector.

Aquest sector dona treball a unes 10.000 persones aproximadament, i la gran majoria cobra el salari mínim interprofessional, on l’administració, a més, subvenciona part d’aquest salari. Quan vàrem denunciar el conveni, l’any 2015, CCOO i UGT, volíem dignificar les condicions de treball d’aquestes persones. Hem portat  moltes propostes a la mesa negociadora durant aquests 4 anys que han estat sistemàticament rebutjades per la part patronal, FECTEC, tot i que els sindicats, hem signat taules salarials al 2016 i 2017 amb el compromís empresarial de continuar la negociació, però això no s’ha complert. No ha estat possible arribar a un acord ni al Tribunal Laboral de Catalunya, ni a la taula de negociació.

Les ofertes salarials no arriben, ni tan sols, als salaris establerts als acords de concertació pactats per les pròpies patronals a Espanya i Catalunya. No  volen parlar dels complements per incapacitat temporal, embaràs i lactància, entre d’altres. No accepten millores per conciliar vida personal i laboral. Es queixen de la pujada de l’SMI del 2019 i de les baixes laborals de persones que tenen certificats de discapacitat. Han amenaçat amb fer ERO si assumien les nostres propostes. Fins i tot no han assistit a reunions fixades al calendari de negociació.

Les qüestions que hem plantejat a la taula de negociació només busquen equiparar les condicions de treball amb les del conveni Estatal del sector. Només quan, el darrer mes, els vam comunicar la decisió, compartida amb els i les delegades del sector, de deixar el conveni de Catalunya i anar a l’estatal, la patronal ha canviat el seu plantejament, fent propostes de millora. Tard i insuficient.

La UGT i CCOO hem estat treballant durant 4 anys per mantenir un conveni de sector a Catalunya i sempre hem apostat per la construcció d’un marc català de relacions laborals, però no podem permetre que sigui a costa d’unes persones treballadores amb diversitat funcional.

Per això CCOO i UGT exigim que s’acabi amb la precarietat d’aquest sector, prou de tenir persones treballadores que hagin de patir unes condicions de treball precàries, pel fet de tenir reconegut un certificat de discapacitat.

Els centres Especials de Treball han de servir per empoderar i aconseguir que moltes d’aquestes persones acabin treballant a l’empresa ordinària, no per cronificar la seva precarietat en el mercat de treball.