Demà, noves aturades dels treballadors d’Endesa a Catalunya

Els sindicats denunciem el desmantellament de l’empresa i el bloqueig del conveni col·lectiu per part de la direcció amb la intenció de reduir drets econòmics i laborals de la plantilla

La plantilla d’Endesa continua demà amb el calendari de mobilitzacions que va iniciar divendres passat amb aturades als centres de treball de tot l’Estat. Demà, els treballadors i les treballadores de Catalunya faran aturades d’11.30 a 12 hores davant de tots els centres de treball, protestes que es repetiran els dies 9, 15, 22 i 29 de gener de 2019.

El passat mes de juny de 2017, la direcció d’Endesa va presentar denúncia del IV Conveni Col·lectiu Marc d’Endesa. A la Comissió Negociadora creada per a la negociació del V Conveni, la direcció va plantejar una proposta que té com a únic objectiu reduir drets laborals, econòmics i socials dels treballadors i les treballadores que conformen la plantilla d’Endesa.

I tot això, en un marc d’excel·lents beneficis per a la companyia, que -atenent a la política establerta pel Consell d’Administració- són repartits 100% en dividends. Els resultats econòmics provenen principalment de la reducció de costos, i en gran mesura dels costos laborals, i d’una reducció dràstica i continuada d’inversions que està provocant el desmantellament progressiu de la companyia.

Al llarg de tot el període de negociació, aprofitant-se de la reforma laboral, la direcció de l’empresa pràcticament no s’ha mogut dels seus plantejaments, atenent les exigències dels propietaris de la companyia, l’empresa italiana ENEL.

Gràcies a la regulació laboral actual, aquest mes de desembre finalitza el període d’ultraactivitat (vigència) del Conveni. Un temps que s’ha caracteritzat pel xantatge continu a la representació social.

També finalitza la vigència de l’Acord Marc de Garanties i de l’Acord Voluntari de Sortides, que són pilars fonamentals de l’estabilitat de l’ocupació a Endesa i d’una sortida acordada per al personal excedent. La direcció s’ha oposat a la seva renovació, tot i l’anunci de tancament de centres properament.

Les seccions sindical d’UGT FICA, CCOO i SIE a Endesa, que representen més del 95% de la representació sindical a l’empresa, han convocat la plantilla a un calendari de mobilitzacions per mostrar el rebuig a:

1. L’estratègia de descapitalització, desmantellament i externalització de la companyia.
2. La manca d’un projecte global de futur que permeti la viabilitat, sostenibilitat i estabilitat de l’empresa i que suposi una garantia en l’ocupació a llarg termini.
3. La negativa de la direcció de l’empresa a prorrogar el Acords de Garanties i l’Acord Voluntari de Sortides, que doten d’un marc necessari d’estabilitat a tota la plantilla en moments d’especial dificultat per la previsió de tancament de centrals.
4. La postura intransigent de la direcció a la Comissió negociadora del V Conveni, amb uns plantejaments de reducció de drets econòmics, laborals i socials, completament incoherents amb els excel·lents resultats que està obtenint l’empresa i que impedeix avançar en la negociació, tot tenint en compte que el període d’ultraactivitat finalitza el pròxim 31 de desembre de 2018.
5. La manca d’un pla de reindustrialització per a les comarques afectades pels anunciats tancaments de centrals a causa de la transició energètica.

El calendari de mobilitzacions s’estén durant els mesos de desembre de 2018 i gener de 2019, i afecta la totalitat dels treballadors i les treballadores de centres de treball de les empreses del Grup Endesa, així com els treballadors i les treballadores de l’empresa ENEL Green Power España.