Denunciem tancament i redistribució dels parcs de bombers de la regió d’emergències de Girona

UGT Bombers denuncia que la decisió del Departament d’Interior de tancar parcs de Bombers a la Regió d’Emergències de Girona obeeix a unes mancances endèmiques en parcs com el de Girona o Figueres

i a una distribució territorial dels parcs pròpia del segle passat, que no dóna resposta a l’increment estacional de població als parcs costaners ni al mapa de risc del territori. En aquest sentit, l’administració sempre ha mirat cap a una altra banda pel que fa a les reivindicacions dels sindicats i del territori.

Els guanys mínims que representa aquesta redistribució de parcs no justifiquen en aquest moment el tancament de parcs com el d’Hostalric i La Jonquera i mantenir obert el de Llançà per motius polítics, però no operatius. La Jonquera és un parc amb valor estratègic per ser un parc transfronterer amb el trànsit de vehicles més important del país (60.000 vehicles diaris a l’AP7) i amb un flux de mig milió de tones de mercaderies perilloses per carretera a l’any. Aquest estudi tampoc contempla la presència a la Jonquera del túnel de l’AVE de gran risc potencial ni de la seva massa forestal amb la serra de l’Albera com a paratge natural d’interès nacional per la seva biodiversitat. Tampoc contempla el fet que el parc d’Hostalric forma part del Pla de protecció de risc químic a la conca de la Tordera (Paseqtor) sense reforçar l’altra parc d’influència que seria Sant Celoni.

L’estudi presentat per la Direcció General d’Emergències, amb secretismes i de forma unilateral, són estudis interessats, amb dades esbiaixades i sense tenir en compte els riscos potencials ni l’increment dels riscos antròpics i naturals derivats de l’emergència climàtica.

És evident que la proposta persegueix millorar situacions insostenibles com els mínims del parc de Girona, però a costa de deixar escletxes i amb el risc de perdre lideratge al territori, com totes les competències que hem anat perdent els bombers de la Generalitat.

L’anunci dels fets consumats pels mitjans de comunicació a les parts afectades —bombers i bomberes, alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats— és un acte de desconsideració i menyspreus sense precedents. Els greuges laborals que patiran els bombers i les bomberes desplaçats mereixien més respecte i negociació amb la part social. Cal també destacar la manca de consideració i el menyspreu cap a les autoritats locals i els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats, als quals la Llei 7-1985 de Bases de Règim local atribueix la màxima competència en extinció d’incendis i protecció civil.

Demanem al Govern de la Generalitat que aturi aquest moviment temporalment mentre trobem solucions transitòries als afectats. Les emergències que ens venen al damunt i els riscos que assumirem la dècada vinent seran cada vegada més nombrosos i de conseqüències més catastròfiques, i no podem continuant posant pedaços ni administrant misèries. Necessitem un model i un projecte de país on Catalunya sigui una “Regió Única” sense interessos polítics, ni competències territorials, amb la màxima implicació i participació del territori, dels agents socials i de totes o quasi totes les forces polítiques, solament així podrem fer front als reptes que tenim al davant. Allò que no fem ara ho patirem al futur.