Denunciem un dèficit alarmant de l’oferta de places d’FP

La UGT de Catalunya exigim que s’incrementi urgentment l’oferta dels Cicles Formatius de Grau Mitjà per tal que tot aquell alumnat que ho desitgi pugui tenir opcions formatives

Des de la UGT de Catalunya sempre hem apostat i cregut fermament en la Formació Professional. És per això que ens mostrem preocupant per la sorprenent manca d’oferta de places públiques d’FP. L’estiu passat, juntament amb la resta d’organitzacions i associacions que formem part del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) ha vam denunciar aquesta mancança alarmant al conseller Bargalló i a les diferents meses sectorials d’Educació. Ara però, segons les informacions que ens estan transmetent des dels diferents territoris, el problema, lluny de solucionar-se, s’ha agreujat i existeix un gran decalatge entre l’oferta de places i la demanda.
A tall d’exemple:
  • Al Consorci d’Educació de Barcelona s’estima que pel cap baix manquen unes 2.500 places de Formació Professional de Grau Mitjà. Recordem que l’assignació a l’alumnat no es fa territorialment, sinó per nota, on totes les persones de l’àrea metropolitana o Catalunya opten a la mateixa plaça que un de la localitat on sigui el centre formatiu. Ser de Barcelona, per tant, no implica que puguis tenir plaça a la ciutat comtal si no tens la nota de tall adequada.
  • A Granollers hi ha hagut més de 1100 preinscripcions de Grau Mitjà per a una oferta aproximada de 500 places.
  • A Terrassa hi ha més de 700 alumnes en llista d’espera en CFGM i de Batxillerat.
  • A Tarragona i a Vilanova i la Geltrú es troben  en una situació similar.

Els agents socials, empreses, centres educatius, orientadors, entitats, ajuntaments, etc., recomanem l’FP com una bona  opció post-obligatòria, perquè pensem que existeix, per una banda, una necessitat del sistema, de les empreses o de les persones i, per l’altra, una bona oferta que s’ajusta a la demanda. Però la realitat ens indica tot el contrari: manca de previsió per part del Departament d’Educació, desajustament entre l’oferta i la demanda, abandonament prematur en Grau Mitjà, desocupació juvenil…

Des de la UGT de Catalunya exigim que s’incrementi urgentment  l’oferta de Cicles Formatius de Grau Mitjà per tal que l’alumnat que ho pretengui pugui tenir opcions formatives. Mentrestant això no passa, des de la UGT proposem ques des d’una política formativa integrada s’utilitzin els recursos dels CIFO i del Servei d’Ocupació de Catalunya per fer una oferta formativa complementària modular que pugui ser convalidable per a adquirir a més de competències professionals el títol i accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà.