El col•lectiu “carta per la ciència” convoca concentracions contra les retallades en R+D+I

IDIA Barcelona hi haurà un cercavila pel Campus Diagonal i una concentració a les 13.30 hores

El col·lectiu “Carta per la Ciència”, del qual forma part la UGT, ha convocat demà dimecres, 19 de desembre, concentracions a tot l’Estat per exigir un canvi de rumb en la política del Govern del PP en R+D+I. A Barcelona, la concentració serà a les 13.30 hores a Palau Reial (c. de Martí i Franquès), entre la Facultat de Biologia i Física de la Universitat de Barcelona. Abans, a les 12 hores, sortirà des de la parada de metro de Palau Reial un cercavila per les diferents facultats del Campus Diagonal, que acabarà en la concentració de les 13.30 hores.

El comitè d’empresa del Parc Científic de Barcelona s’adhereix i dóna suport a la mobilització.

Fa unes setmanes l’INE informava que l’any 2011 la despesa espanyola en R+D+I va caure al 1,33% del PIB (el 2010 va ser un 1,39%), trencant la trajectòria ascendent d’aquest percentatge en les darreres dècades i allunyant-nos de la mitjana de la UE, situada en el 2%. El pes relatiu del pressupost de R+D+I en els PGE també ha disminuït.

L’evolució de les dades ha empitjoraT en el transcurs de l’any 2012. Els nous descensos en els Pressupostos Generals de l’Estat per al 2013 i la negativa del govern d’introduir-hi esmenes comprometen seriosament la viabilitat del sistema de ciència i tecnologia espanyol.

La disminució de la despesa en termes absoluts podria justificar-se per la crisi. La disminució dels percentatges relatius al PIB, no. L’actual govern torna a reduir l’aportació pública en R+D+I, conduint al col·lapse del nostre sistema actual de ciència i tecnologia. Només s’ha de veure com el finançament públic de R+D+I ha acumulat una retallada del 31% en els dos darrers anys i un 38,67% des del 2009.

Les conseqüències sobre el sistema públic són evidents:

El pressupost dels OPI s’ha reduït un 30% en els darrers quatre anys, col·locant institucions emblemàtiques com el CSIC en una situació greu que afecta la seva viabilitat econòmica.

L’última convocatòria de projectes d’investigació fonamental no orientada, realitzada al desembre de 2011, encara no s’ha resolt definitivament i s’anuncia que la pròxima convocatòria no serà fins al març de 2013, deixant més d’un any sense cobrir.

Les ajudes FPI d’enguany s’han resolt amb més de nou mesos de retard i les del pròxim any experimentaran una reducció de 200 places, a l’igual que les FPU. Així mateix, ja ha sigut anunciada la desaparició de les ajudes postdoctorals per segon any consecutiu i la suspensió del programa JAE del CSIC.

Les convocatòries de contractes Ramón y Cajal, Juan de la Cierva y Torres Quevedo han aparegut amb mesos de retard i importants reduccions, saltant-se a la pràctica una convocatòria, al mateix temps que el 90% de les vacants per jubilació als OPI i Universitats no són cobertes.

Mentrestant el Ministeri comença a difondre projectes d’iniciatives legislatives: Agencia Estatal de Investigación, Estrategia Española de Ciencia, Tecnología e Innovación y el Plan Estatal de Investigación, basats tots ells en documents precipitats, amb serioses mancances i sense cap memòria econòmica que permeti la seva implantació.

Si aquesta política no canvia, els danys al nostre sistema públic de R+D+I seran irreparables, destruint el que s’ha construït en decennis d’esforços, deixant sense feina i sense expectatives professionals milers de joves investigadors i tecnòlegs i afectant seriosament el futur de l’economia espanyola, perquè el nostre futur, el progrés i el benestar de la ciutadania, es basa en la R+D+I, com passa al conjunt d’Europa.