El Comitè d’empresa d’Applus+ Idiada exigeix que les malalties que pateixen els conductors a causa de les vibracions siguin considerades malalties laborals

Font: Wikimedia

Font: Wikimedia

Així mateix, reclama que sigui l’INSH, i no la mútua de la companyia, qui faci els mesuraments corresponents a les vibracions que es produeixen a la pista de fatiga

La secció sindical de la UGT a Applus+ Idiada, referent mundial en les homologacions i verificacions de vehicles, aprofitarà demà la visita de la Inspecció de Treball al circuit de proves de Santa Oliva (Baix Penedès) per tornar a denunciar les mancances en matèria laboral que pateixen els 1.300 treballadors i treballadores que operen en el circuit i altres instal·lacions.

Una de les reivindicacions que la plantilla ja ha dut a la Inspecció de Treball –en total s’hi sumen 19 denúncies-, i que demà tornarà a denunciar durant la visita, és la referent a les malalties originades per la vibració que reben els pilots dels prototips de cotxe que circulen per l’anomenada pista de fatiga, on es fan els assajos dels cotxes per valorar la seva durabilitat. Aquesta pista està formada per llambordes irregulars que permeten explorar els límits d’aquests vehicles durant la provatura de les seves propietats. Ara bé, les mateixes vibracions que reben els vehicles repercuteixen directament en els pilots provadors que els condueixen.

En altres empreses automobilístiques on també es fan aquests tipus d’assajos, els riscos laborals de la pista de fatiga són minimitzats amb unes condicions adients. Per exemple, els pilots condueixen un dia a la pista de fatiga i els dos dies següents realitzen altres tasques que no els sotmeten a aquestes vibracions. I el dia que treballen a la pista de fatiga ho fan en tongades de 45 minuts de conducció amb descansos d’una hora. Res a veure amb les condicions exigides per Applus+ Idiada que, desatenent les peticions del comitè, obliga els conductors a executar aquestes tasques durant set dies consecutius, que poden arribar fins a sis hores de conducció diàries amb intervals de descans.

El resultat és que en els darrers anys uns vuit pilots provadors han estat acomiadats objectivament al·legant baixa productivitat, quan senzillament les lesions produïdes en aquesta pista de fatiga els ha inhabilitat per exercir la seva tasca professional. I una quinzena de treballadors més han estat rebaixats per la mateixa raó de les tasques de la pista de fatiga.

Des del comitè d’empresa i la UGT de Catalunya reclamem:

  • En primer lloc, que sigui l’INSS qui s’encarregui de fer els mesuraments per determinar quins són els protocols de la prevenció de riscos laborals que cal tenir per evitar els efectes perversos de les vibracions originades a la pista de fatiga. El sistema de mesuraments que regeix els protocols actualment és el que va fer la pròpia mútua de l’empresa (part interessada) ara fa uns cinc anys.
  • Que la Inspecció de Treball obligui Applus+ Idiada a considerar les lesions derivades per les vibracions produïdes a la pista de fatiga com a malalties laborals, tal com reclama des de fa anys el comitè.

No podem tolerar que aquest col·lectiu, que suma una cinquantena de treballadors, es jugui la seva salut constantment en l’exercici de la seva feina.

Comments are closed.