El Comitè d’empresa de l’Hospital del Mar denuncia que sense més llits d’hospitalització i més professionals, les noves urgències continuaran igual de col·lapsades

Hospital-Mar-Barcelona
Actualment l’espera per ser atès a urgències és de mitjana d’entre 3 i 4 hores, i l’espera per ser ingressat és de 2 dies, tot i que ha arribat a ser de 3 i 4 dies

El comitè d’empresa de l’Hospital del Mar ha denunciat avui que les noves urgències que s’han inaugurat ja estan col·lapsades i no serviran de res si no es finalitzen les obres de l’hospital, que han de suposar una ampliació de llits, i s’inclou una partida pressupostària per dotar el servei d’urgències dels recursos humans necessaris.

El comitè s’ha mostrat satisfet amb les noves instal·lacions, que ofereixen més i millor espai i més confort als usuaris, però ha explicat que no serveixen per atendre’ls més ràpidament perquè hi ha el mateix personal que abans i perquè el principal problema és de drenatge de pacients cap a hospitalització per la manca de llits, fet que satura les urgències. Per això els representants sindicals han reivindicat els 160 llits d’hospitalització previstos en les obres d’ampliació del centre, unes obres que només s’han realitzat en la primera fase (urgències i obstetrícia) i que haurien d’haver finalitzat aquest any.

Actualment, l’espera per ser atès a urgències a l’Hospital del Mar és, de mitjana, d’entre 3 i 4 hores, i l’espera per ser ingressat és d’unes 48 hores, tot i que ha arribat a ser de 3 i 4 dies.

Pel que fa als recursos humans, i segons les recomanacions del Ministeri de Sanitat sobre les necessitats mínimes de professionals als serveis d’urgències, l’Hospital del Mar té un dèficit de personal que oscil·la entre un 25% pel que fa a personal mèdic i d’infermeria i un 50% en tècnics auxiliars d’infermeria, portalliteres i administratius. El comitè d’empresa ha reclamat que són necessaris entre 60 i 65 treballadors i treballadores per atendre adequadament les urgències, el doble dels que actualment presten aquest servei

Els sindicats també han recordat que al setembre s’obrirà l’ampliació del servei d’obstetrícia i ginecologia, amb dos quiròfans nous, sense que tampoc s’hagi produït cap increment de personal, i denuncien que la direcció de l’hospital pretengui fer, com en el cas d’urgències, més activitat amb el mateix personal, amb la conseqüent sobrecàrrega de treball per als i les professionals del centre.

El servei d’urgències de l’hospital atén una mitjana de 240 pacients al dia i un total de 88.000 l’any, i el 40% dels usuaris, veïns dels districtes barcelonins de Sant Martí i Ciutat Vella, són majors de 70 anys, de manera que el seu pas per urgències és continuat.

Per tot això, el comitè d’empresa demana al CatSalut (partícip del 60%) i a l’Ajuntament de Barcelona (40%) el pressupost necessari per finalitzar les obres i per dimensionar la plantilla a les necessitats de l’hospital.