El Congrés aprova l’Estatut dels Treballadors Autònoms

Aquest dijous, està previst que el Congrés dels Diputats doni llum verd al primer Estatut del Treball Autònom (consultar avantprojecte en PDF), que prèviament va aprovar el Consell de Ministres i la Comissió de Treball del Congrés integrada per representants de totes les formacions parlamentàries. Aquesta normativa té com a objectiu igualar la protecció jurídica i social dels treballadors per compte propi a la de la resta d'assalariats. Sindicats i confederacions veuen amb bons ulls aquest Estatut i el qualifiquen d'històric. La llei beneficiarà 580.000 autònoms a Catalunya.

imagennnnEs preveu que l'Estatut del Treball Autònom sigui aprovat al Congrés dels Diputats aquest dijous per unanimitat. La seva aplicació comportarà saldar un greuge històric amb el col·lectiu de treballadors històrics, que fins ara no tenien els mateixos drets i deures que la resta de treballadors. Amb la nova normativa, els treballadors autònoms veuran millorar les seves condicions laborals en quant a contractació, jubilació, atur, accidents laborals i baixes laborals per maternitat o paternitat.

Així, per exemple, un dels punts importants que inclou l'Estatut per als treballadors per compte propi amb negocis familiars és la possibilitat de contractar el seu fill menor de 30 anys, sempre i quant sigui major de 16 anys, i encara que visqui encara al domicili del contractant. Això sí, per evitar fraus a la Seguretat Social, els fills contractats no tindran dret a atur.

També és un avanç el fet que es redueixi l'edat de jubilació i es contemplin prejubilacions i més dies de vacances. Els treballadors per compte propi dependents (aquells que reben d'un sol client el 75% dels seus ingressos) tindran, a partir d'ara, dret a 18 dies de vacances, en comptes de 15. Els treballadors autònoms també podran beneficiar-se ara de reduccions de les cotitzacions a la Seguretat Social o de bonificacions en determinades situacions, per exemple, quan s'arrenqui una nova activitat professional.

Per últim, l'Estatut del Treball Autònom posa especial atenció en dos punts dels quals darrerament se'n parla molt: sinistralitat i conciliació de la vida laboral i familiar. En el primer cas, la nova normativa millora la protecció d'aquests treballadors en cas de patir accidents laborals. Així, per exemple, se'ls reconeix l'accident laboral in itinere (d'anada o tornada de la feina), que fins ara no tenien reconeguts, i serà la Seguretat Social qui cobreixi econòmicament les lesions causades i el període de baixa durant el qual el treballador no pugui exercir la seva feina.

D'altra banda, les treballadores autònomes tindran dret a suspendre les seves tasques en cas de risc en l'embaràs i maternitat i a rebre una prestació econòmica de la Seguretat Social durant la baixa. De la mateixa manera, els treballadors tindran el mateix dret en cas de paternitat.{moscomment}