El Departament d’Ensenyament insisteix en incomplir la sentència sobre el permís de lactància del personal a temps parcial

lactanciaA la Mesa Sectorial d’Ensenyament celebrada aquest matí, el Departament ha anunciat als sindicats que incomplirà la sentència de 30 d’octubre de 2013 sobre el permís de lactància del personal a temps parcial, guanyada per la UGT de Catalunya.

En la seva Proposta de modificació dels criteris de gestió de la borsa de treball de personal docent per al curs 2013-14, el Departament d’Ensenyament disposa que en aplicació de l’esmentada sentència el redactat de l’apartat 7.1.2 quedarà de la manera següent:

“Les persones que formen part de la borsa de treball de personal docent que vulguin gaudir del permís de lactància han d’ocupar llocs de treball de jornada igual o superior al 86% de la jornada ordinària”.

És a dir, que el Departament entén que la sentència els obliga únicament a concedir el permís de lactància a aquells treballadors i treballadores que han vist reduïda la seva jornada laboral com a conseqüència de les mesures imposades de reducció de la despesa pública.

El redactat de la sentència deixa prou clar, però, que el dret a la lactància no pot anar vinculat en cap cas a la jornada de la persona que el sol·licita, en tant que és un dret no només de la mare/pare sinó de l’autèntic objecte de protecció de la mesura: el nadó. És per això que, en cas que aquesta proposta quedi tal com està redactada en aquests moments, la Federació d’Ensenyament de la UGT de Catalunya interposarem tots els recursos que calguin. No cal dir que continuarem presentant les reclamacions oportunes a Ensenyament perquè concedeixi el permís de lactància a tots els treballadors i les treballadores que ho sol·licitin.

Lamentem profundament que el Departament d’Ensenyament, en lloc d’admetre com diu la sentència que ha vulnerat els drets fonamentals, demanar disculpes i concedir el permís amb efectes retroactius, hagi optat per burlar-se de la sentència i dels seus treballadors i treballadores amb una interpretació ultrarestrictiva.

Llengües estrangeres: més exigència, menys recursos

A la mateixa mesa, el Departament d’Ensenyament també ha comunicat que incrementa el nivell d’exigència de coneixement de llengües estrangeres, alhora que retalla els recursos més que mai.

Des de la FETE – UGT de Catalunya denunciem que resulta incomprensible que el Departament d’Ensenyament emprengui mesures que es contradiuen obertament amb les polítiques de retallades. Tot i que la intenció aparent és afavorir l’aprenentatge de l’anglès, fins ara tot el que ha fet és suprimir les beques de l’estiu de 2013 per aprendre anglès a l’estranger, suprimir 40 aules d’Escoles Oficials d’Idiomes i deixar milers d’alumnes sense plaça. Per al curs 2014-2015 han incrementat el preu de les matrícules de les EOI i han afegit un 33% d’increment sobre el preu de matrícula als alumnes repetidors.

En aquest sentit, el nostre sindicat ha proposat a la mesa:

1. Ampliar fins al 2020 el termini per adquirir el Nivell C1.
  2. Matrícula gratuïta a les EOI per al professorat.
  3. Increment de plantilla a les EOI.
  4. Mesures de flexibilització dels horaris del professorat per dedicar-se a l’aprenentatge de l’anglès.