El Parlament dóna via lliure a continuar tramitant la ILP de mesures urgents per a l’habitatge de l’Avalot

afra_parlament

Font de la foto: Parlament de Catalunya

El Parlament ha donat via lliure aquest matí a continuar tramitant la iniciativa legislativa popular de mesures urgents per a l’habitatge promoguda per l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya. La ILP s’ha debatut al Ple del Parlament set anys després que l’Avalot la presentés, fet que ha estat durament criticat en la seva intervenció per Chakir el Homrani, portaveu Nacional de l’Avalot l’any 2007, i Afra Blanco, actual portaveu Nacional, que han defensat la proposta de llei en nom de la comissió promotora.

El dia 29 de novembre de 2007, l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya va lliurar al Parlament de Catalunya més de 50.000 signatures per presentar una ILP de Proposta de llei de mesures urgents per a l’habitatge.

Aquesta ILP proposa:

• Que el 65% del sòl que es qualifiqui per a ús residencial de nova implantació es reservi a habitatge de protecció pública.
  • Que d’aquest 65%, el 70% es reservi per a habitatge de protecció pública en règim de lloguer indefinit, i el 30%, en règim de compra.
  • Que la Generalitat destini una partida no inferior al 7% del seu pressupost a les polítiques públiques d’habitatge.

El nostre sindicat va presentar la ILP per donar resposta al problema de l’habitatge, que ja en aquella època era una de les principals preocupacions de la nostra societat, especialment de la gent jove, perquè els preus d’aquest bé de primera necessitat, en plena bombolla immobiliària, havien augmentat de manera espectacular i l’oferta de lloguer era insuficient i també cara.

Entre l’any 2000 i 2006, el preu del metre quadrat a Catalunya havia augmentat un 114%, mentre que els salaris havien crescut un 13% de mitjana. Això obligava les famílies, en el millor dels casos, a endeutar-se fins a límits insostenibles, i a dedicar cada vegada més salari a la compra d’habitatge. Segons dades d’aquell moment de l’Observatori Jove de la Vivenda a Espanya (OBJOVI), una persona jove a Catalunya havia de destinar el 69,4% del seu salari a comprar un habitatge.

Tanmateix, al juliol del 2008 el Govern de la Generalitat va comunicar a l’Avalot que els grups parlamentaris de PSC, ERC i ICV havien decidit presentar una esmena a la totalitat, i la ILP va quedar en un calaix. Fins ara.

Ara el Parlament de Catalunya, obligat per llei, ha convocat l’Avalot a presentar i defensar la ILP en el ple. I des de la nostra organització flipem. Flipem amb un Parlament que ens convoca per debatre una ILP set anys després d’haver-la presentat. Una ILP que demanava canvis legislatius urgents per a un problema que, com s’ha vist amb el pas del temps, havia de llastrar una part important de la societat. Una ILP amb 50.000 signatures de suport, l’única via de participació política i proposició legislativa que es permet a la ciutadania, i que en el seu moment els partits del Govern es van permetre el luxe d’ignorar. I, a més, set anys després, ens convoquen amb set dies d’antelació. I després se sorprendran que els ciutadans i les ciutadanes clamin per una regeneració democràtica de la vida política.

Des de l’Avalot creiem que, tot i que tard, la nostra ILP té més sentit que mai. Que continuem necessitant mesures urgents per a l’habitatge, perquè l’accés a la vivenda continua sent complicat per a moltes persones, especialment per a la gent jove, amb uns nivells d’atur elevadíssims, cada cop més precarietat, temporalitat i parcialitat, i uns salaris indignes. De fet, la taxa d’emancipació juvenil a Catalunya l’any 2014 era del 25%, quan l’any 2007 era del 33,7%.