El pla estratègic de suport a l’agricultura oblida les persones treballadores del camp

tractor

Cap de les 25 mesures aprovades avui al Parlament aborda la manca de formació i la millora de les condicions laborals al sector

La UGT de Catalunya lamenta que el debat monogràfic sobre el sector agrari, pesquer i a la indústria agroalimentària -el primer sector industrial de Catalunya i Espanya- no hagi comptat amb la participació dels representants dels treballadorsLa naturalesa de les mesures, que d’altra banda considerem positives, reflecteix clarament com el Govern s’ha oblidat dels temes que afecten directament els treballadors i les treballadores del camp, i de retruc, a la competitivitat i al futur d’aquests sectors.

El nostre sindicat denuncia que un dels temes fonamentals que s’ha deixat de banda en el debat és el de l’equiparació de les prestacions dels treballadors del camp, actualment sota un règim especial, el REAS ( Règim Especial Agrari de la Seguretat Social). Els treballadors del sector agrari, el que més persones ocupa a Catalunya, continuen discriminats respecte la resta dels treballadors, a causa de les diferències extremes de cotització que aplica el REAS: perceben un 49% menys per incapacitat temporal respecte al règim general, i per jubilació, el 50% menys de la quantitat que cobren la majoria de treballadors i treballadores.

Lamentem també que cap de les 25 mesures aprovades avui pel Govern faci referència a la formació en un dels sectors, l’agrari, on hi ha un dèficit més descomunal en aquesta matèria. No podem entendre com en un debat on es tracta de decidir quin és el model d’agricultura catalana que volem per al nostre país, no s’hagi posat de manifest ni aportat solucions per a fer front a la manca de formació dels treballadors i les treballadores del camp, ni tampoc cap pla formatiu per a la indústria càrnica. Precisament el dèficit de formació és una de les causes, a més, de l’altíssima rotació de treballadors que hi ha a aquest tipus d’indústries, que al seu torn eleva la contractació precària i inestable.

D’altra banda, la UGT  de Catalunya celebra que s’hagi fet un debat tan necessari sobre el sector agrari, que és el que més i millor està aguantant la crisi. Aplaudim, a més, que s’hagin aprovat mesures per millorar la productivitat d’un dels sectors de pes més importants a tot el territori català i que ha fet créixer la nostra economia des de sempre, però que contradictòriament no se l’ha situat mai al lloc on es mereix.

A Catalunya hi ha  22.943 treballadors i treballadores del camp assalariats , de les quals  7.233 són a Barcelona, 3.832 a Girona,  4.881 a LLeida, i  6.997 a Tarragona, segons dades del Ministeri de Treball (març 2010).