El PP ratifica la condemna perpètua a les famílies hipotecades i manté la protección a les entitats financeres

Aquesta tarda el Ple del Senat debatrà el Projecte de llei de mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració de deute i lloguer social, sense que es prevegin canvis, donada l’actitud del Partit Popular la setmana passada a la Comissió d’Economia del Senat.

Les entitats promotores de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per la dació en pagament retroactiva, la paralització dels desnonaments i el lloguer social lamenten que el PP culmini d’aquesta manera una actuació que només ha buscat retocs estètics mitjançant un projecte de llei que perpetua el mateix model vigent i que pretén únicament mantenir un sistema de protecció a les entitats financeres legislant a esquenes de la ciutadania.

Mantenir el sistema vigent pràcticament intacte suposa una doble indecència. No només suposa l’omissió de l’obligació de legislar tenint com a objectiu el bé comú, sinó que avui el legislador ratifica de nou la condemna als deutors hipotecaris al BOE. Però ara és més greu encara, perquè el legislador, a maig de 2013, no pot al•legar que desconeix ni el drama social que la llei està causant ni la greu anomalia que suposa el sistema d’execució hipotecària espanyola, que no té comparació al nostre entorn jurídic.

La ILP pretenia donar una segona oportunitat als deutors hipotecaris i a les seves famílies, cancel•lant els deutes en cas d’habitatge habitual, paralitzant els desnonaments per motius econòmics i oferint possibilitats de lloguer social de les vivendes buides en mans de les entitats financeres. Cap d’aquestes justes i legítimes pretensions han estat recollides, ni en la lletra ni en l’esperit de la reforma que s’aprovarà.

Les entitats promotores de la ILP es veuen en l’obligació de posar de manifest que la legislació hipotecària és directament causant dia a dia de un mal irreparable en la població i lamenten que malgrat això no es posi fre a aquesta situació; al contrari, es fa un reconeixement a aquest model fracassat.

El grup promotor de la ILP per la dació en pagament retroactiva, la paralització dels desnonaments i el lloguer social està format per la UGT de Catalunya, CCCO de Catalunya, la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), l’Observatori DESC, la Plataforma d’Afectats per les Hipoteques (PAH) i la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya. Representants del grup promotor estaran presents al Ple del Senat.