En relació a la notícia apareguda als mitjans de comunicació sobre les “trampes” en els negocis de pa i beguda, el sector d’hostaleria de la FeSMC-UGT de Catalunya va iniciar el passat mes de setembre una campanya davant del Consell de Relacions Laborals de Catalunya -concretament davant la Comissió Tècnica de Negociació Col·lectiva sobre Conveni Col·lectiu- perquè es clarifiqui quin és el conveni d’aplicació per als treballadors i les treballadores de les empreses amb degustació que fraudulentament utilitzen llicències que no s’adeqüen a l’activitat real de l’establiment i que si se’ls apliqués el conveni interprovincial d’Hostaleria de Catalunya tindrien uns salaris de 400 euros més.

Existeixen moltes empreses que es caracteritzen per la degustació i a les quals s’aplica el conveni de comerç al detall de pa i productes de fleca, confiteria i pastisseria als establiments especialitzats. Entenem que el conveni d’aplicació hauria de ser l’interprovincial d’Hostaleria de Catalunya ja que en alguns casos, aquests establiments no només tenen taules al local, sinó que també les tenen a la via pública, a més que es serveixen menús de migdia i begudes alcohòliques que poden ser consumides dins del local.

A més, si bé és cert que aquestes empreses es dediquen a la venda de pa i confiteria, no tenen obrador i només disposen d’un forn per escalfar el pa que ja reben pastat i precuït, i que al mateix temps es fan entrepans siguin calents o freds per al seu consum a les taules del local.

Paradoxalment la normativa estableix que la zona de degustació no pot superar més de 20 metres quadrats per a la ubicació de les taules, i que no es poden servir begudes alcohòliques.

Des del nostre sindicat esperem que la consulta realitzada al Consell de Relacions Laborals de Catalunya sigui favorable. En cas de ser-ho, traslladarem a la Inspecció de Treball la infracotització dels treballadors i les treballadores que treballen en aquest tipus d’establiments.