El SOC ha necessitat 8 anys per aprovar el pla de desenvolupament de polítiques actives d’ocupació

otg1.jpg

En el transcurs del Consell de Direcció del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) celebrat ahir es va aprovar el Pla de Desenvolupament de Polítiques Actives d’Ocupació de Catalunya. Aquest és un dels instruments estratègics que recull la Llei del SOC i que ha de concretar el conjunt de mesures i programes destinats a fomentar l’ocupació i desenvolupar les prioritats de la política ocupacional.

Des de l’entrada en vigor de la Llei del SOC l’any 2002, aquest és el primer pla que s’elabora i s’aprova, la qual cosa ha estat una reiterada reivindicació de la nostra organització. Sempre hem entés que calia donar estricte compliment a la llei que ordena el sistema d’ocupació de Catalunya, especialment en allò que defineix com a instruments estratègics. Hem estat crítics amb el fet que, en plena crisi del nostre mercat de treball, des del SOC no es liderés molt abans l’elaboració d’un pla que pot servir per programar millor les actuacions a desenvolupar.

Un cop elaborat el pla, des de la UGT de Catalunya reivindiquem que, per part del SOC, s’avanci d’una vegada per totes en algunes altres assignatures pendents. Aquest és el cas de la definició d’un model clar de descentralització de les polítiques d’ocupació en el territori, la concertació territorial, la reforma dels Pactes Territorials per a l’Ocupació i les Meses Locals d’Ocupació. El debat sobre aquestes qüestions, iniciat en l’anterior legislatura, es troba totalment paralitzat en aquests moments. Pel que fa als Pactes Territorials, instruments que faciliten l’encaix, la coordinació i la integració de les actuacions ocupacionals, són també considerats instruments estratègics per la Llei del SOC, però a l’igual que ha succeït amb el Pla de Desenvolupament de Polítiques Actives no han estat en absolut impulsats ni prioritzats des del servei d’ocupació.

Des de la UGT de Catalunya insistim que és urgent desenvolupar un nou model de relació amb els agents del territori de manera que es puguin dur a terme projectes integrals i innovadors que responguin a les necessitats locals, a les línies estratègiques de les polítiques actives d’ocupació i a les directrius generals del SOC, fomentant la confiança entre els diferents actors i creant bases d’un projecte territorial.{mxc}