Els comitès d’empresa de Ficosa consideren que l’ERTO presentat per l’empresa fins a finals de 2020 no està justificat

El proveïdor d’automoció Ficosa -filial de Panasonic- va comunicar el passat 29 d’abril la seva intenció d’aplicar un nou ERTO per causes productives, i retirar l’ERTO vigent que s’havia aplicat el 19 de març i que va ser sol·licitat per causa de força major. Aquest ERTO afectarà més de 1.300 treballadors i treballadores fins a finals d’any.

La Generalitat no és aliena a aquesta situació perquè des de l’any 2015, i per assegurar la inversió a Panasonic, va entrar com a sòcia a Ficosa. Poc després, al 2017, quan Panasonic va completar la seva inversió i es va fer amb el 69% de Ficosa, la Generalitat se’n va sortir.

Històricament, en situacions de crisi Ficosa ha aconseguit capitalització empresarial, com al 2011 quan va rebre 80 milions d’euros de Sony en un intent per evitar una crisi social que finalment no es va consolidar i que va finalitzar amb l’acomiadament de 244 treballadors i treballadores a l’any 2012, tot i que la capitalització es va mantenir intacta.

Davant la manca d’informació presentada als comitès d’empresa sobre la situació econòmica i productiva actual, considerem que la direcció de l’empresa ha presentat un ERTO que no està justificat. Creiem que que la situació actual s’usarà un cop més per benefici empresarial (Panasonic) i en detriment dels treballadors i les trebalaldores, ja que aquest ERTO suposarà un esforç per a la plantilla sense que, de moment, veiem cap compromís per part de Panasonic.

Davant la crisi actual i amb el plantejament d’un nou ERTO per causa productiva fins al 31 de desembre de 2020, la plantilla pot veure esgotada la finalització de la prestació per desocupació durant l’aplicació. Aquest ERTO coincidirà pràcticament amb la finalització del període de protecció davavant l’acomiadament que permet el Reial decret llei 9/2020 del 27 de març, motiu pel qual la plantilla s’enfrontaria al final de la suspensió de contractes sense cap tipus de garantia en els lloscs de treball.

La representació de la UGT FICA de Catalunya als comitès d’empresa demana a l’empresa que negociï unes condicions adequades perquè el nou ERTO no suposi una pèrdua de poder adquisitiu per a la plantilla i que no posi en risc els llocs de treball en un futur. Esperem que l’actual situació no acabi en una crisi irreversible per al teixit empresarial del territori i de Catalunya i demanem a totes les parts que actuïn i negociïn amb la responsabilitat que exigeix aquesta situació.