Els músics de l’OCE demanen la dimissió de la direcció de l’orquestra i del seu patronat.

orquesta-cambraEls músics de la Fundació Orquestra de Cambra de l’Empordà (FOCE) reclamen públicament la dimissió del seu director i la dissolució del patronat que regeix aquesta entitat.

Després de esgotar totes les vies per convocar una reunió amb el Patronat de la FOCE i tenint en compte els desafortunats aconteixements de les darreres setmanes, els músics, els quals estan patint un ERO, s’han vist obligats a convocar una roda de premsa per tal de reivindicar els seus drets i denunciar una sèrie de irregularitats.

El passat 1 de maig els músics es dirigien amb els vehícles de l’orquestra a Luxemburg a realitzar una mini-gira, quan foren interceptats per la policia a la frontera d’Espanya amb França. Dos dels seus membres foren detinguts per la seva situació irregular. Un d’ells va restar privat de llibertat 7 dies. Mentrestant el director cel·lebrava l’obtenció de la Medalla d’Or al mèrit europeu. Situacions semblants s’han produït nombroses vegades al llarg de la història de l’orquestra.

Actualment gairebé la meitat de la plantilla de l’OCE está treballant sense contracte laboral. L’altre meitat es troba immersa en un ERO des del febrer d’enguany. Diumenge passat, abans del concert que l’orquestra havia de dur a terme a Palafrugell, Inspecció de treball va realitzar un control rutinari i va obrir un expedient, degut a que quatre dels músics no tenien contracte laboral.

Fa dos anys que els integrants de l’orquestra no cobren els salaris puntualment, arribant a tenir endarreriments de tres mesos. Tenint en compte que l’ERO es va sol·licitar per motius econòmics, ja que els salaris suposaven la despesa més important, els músics no entenen els desproporcionats salaris que encara perceben la direcció i dos familiars directes, els quals formen part de la plantilla. La suma d’aquests tres salaris supera el total dels salaris de tots els músics. Una part important del pressupost anual de la Fundació prové de entitats públiques.

Els músics pensen que el director musical, que alhora assumeix la gerència de la Fundació, no ha sabut afrontar i superar la situació actual de crisis, prenent decisions que han portat a l’orquestra a viure una situació econòmica deplorable. Musicalment la formació ha sofert un desgast considerable de la seva imatge aquests últims anys a conseqüència de programacions desencertades (pròpies d’altres àmbits musicals) i d’intervencions de caire polític del seu director durant els concerts. Es precisament per aquests motius que l’orquestra ha deixat d’estar present en els circuits musicals habituals del país.

Mantenir un diàleg entre els músics i el Patronat de la FOCE per arribar a un acord que regularitzi definitivament les condicions laborals, ha estat del tot impossible degut a la continua indisponibilitat per part del Patronat per fer acte de presència. Per tots aquests motius i perquè l’orquestra tingui la possibilitat de sobreviure i aprofitar tot el seu potencial, els músics sol·liciten la dissolució del Patronat i la dimissió del gerent i director artístic.