Els serveis d’urgències dels hospitals de Catalunya, col·lapsats pel tancament de llits a l’estiu i la manca de personal

sanitat-portA l’Hospital del Vendrell el temps d’espera als passadissos supera en alguns casos les 24 hores — En hospitals com Vall d’Hebron el tancament de llits serà del 20% a l’estiu

Es repeteix un any més el col·lapse habitual als serveis d’urgències dels hospitals de Catalunya. La situació empitjora de manera notable en aquells hospitals en zones turístiques que tanquen llits i no disposen de prou personal malgrat l’important afluència de turistes durant els mesos d’estiu. En alguns casos, com ara l’Hospital del Vendrell, el temps d’espera als passadissos supera en alguns casos les 24 hores.

La disminució en el tancament de llits en comparació amb l’any passat és testimonial i no ajuda a prevenir situacions de col·lapse del sistema. Malgrat que la UGT de Catalunya ho hem demanat insistentment, gerències com la de l’Hospital de Bellvitge no ens ha facilitat encara informació concreta sobre el número exacte de llits que es tancaran al llarg de l’estiu. Ens consta, però, que en hospitals com Vall d’Hebron el tancament de llits serà del 20% al llarg de l’estiu. A banda d’això, a aquestes dades cal afegir el tancament encobert de llits als hospitals catalans per reformes, pintura, neteja, etc.

Al problema de la disponibilitat de llits s’hi afegeix evidentment la manca de personal sanitari suficient. La UGT de Catalunya hem estat exigint al llarg de tot l’any que, a banda d’aplicar estrictament la taxa de reposició, el Departament de Salut cobreixi les baixes i jubilacions. Malauradament, però, no ha estat així i això té com a conseqüència evident la manca de personal suficient per atendre les necessitats dels malalts a l’estiu. Entre d’altres coses, i malgrat pugui semblar una obvietat, cal recordar al Govern que els malalts crònics i les persones grans i dependents continuen requerint atenció al llarg del període estival, i el tancament de llits, la manca de personal i el col·lapse de les urgències no ajuden gens.

Des de la UGT de Catalunya demanem solucions definitives al conseller Antoni Comín: els malalts no fan vacances i estem cansats que el Departament de Salut encari els dos mesos d’estiu com a període de rebaixes i retallades de llits i personal.