Els treballadors de l’Hospital Sagrat Cor i de la clínica del Vallès preocupats pel seu futur

hospital-sagrat-cor.jpg
El fons suec Capio ha trencat les negociacions que mantenia amb la mútua Aliança per comprar aquests dos centres

Després de les notícies aparegudes en diversos mitjans de comunicació durant la setmana passada que feien referència a la caòtica situació que pateixen l’Hospital Sagrat Cor de Barcelona i la Clínica del Vallès (Sabadell) després que el grup suec Capio hagi trencat les negociacions amb el grup Aliança per a la compra d’ambdós centres, les seccions sindicals respectives denuncien la gran preocupació que viuen les plantilles. Els salaris estan congelats des de 2008, encara no han cobrat la paga extraordinària del mes de juny i, extraoficialment, s’ha informat els treballadors que només tenen garantit el seu sou fins a finals d’any.

Per aquesta raó, la secció sindical de la UGT a l’Hospital Sagrat Cor de Barcelona i la secció sindical de la UGT a la Clínica de Sabadell, ambdues pertanyents al grup Clíniques de Catalunya (participat 100% per la mútua Quinta de Salut L’Aliança), manifesten:

1. Fa temps que denunciem la caòtica situació de tresoreria dels diferents negocis que té el grup. Volem agrair als senyors Eduard Spagnolo i Salvador Soler que durant el seu mandat (des del 2004) s’hagi produït la major descapitalització del grup, amb el consentiment i la passivitat de la Conselleria d’Economia, que havia de tutelar las operacions del grup.

2. Com a grup, Des de l’any 2004 hem perdut la propietat de l’edifici situat a Sant Antoni Maria Claret, avui propietat de Quavitae; de l’edifici de la Clínica de Vic, avui forma part del Consorci Sanitari de Vic, a banda de la gestió de les clíniques de Meritxell i del Pallars. També l’edifici emblemàtic de Sant Antoni Maria Claret està en venda, oblidant deliberadament que fou una donació.

3. La separació dels negocis (assistencial i assegurador) els ha permès carregar als hospitals la major part del deute que al llarg dels anys havia generat la mutualitat.

4. Eduard Spagnolo, president del Grup l’Aliança, ha assegurat que “el marge de solvència li permet operar folgadament”. Mentrestant, els treballadors i les treballadores dels centres hospitalaris que en formem part encara estem pendents de cobrar més de la meitat de la paga extra de juny, i segons les fonts extraoficials només tindríem garantits els salaris fins el mes de desembre. I això sempre i quan cap proveïdor exigeixi el cobrament dels serveis prestats.

5. Els treballadors dels centres hospitalaris tenim els salaris congelats des de l’any 2008. I des del mes de juny de 2010 ens han aplicat un retall salarial en les nostres nòmines del 3,18%. No obstant aquests ajustos, tal i com consta a l’Informe Anual del Govern Corporatiu 2009, no han dubtat en constituir una comissió delegada de “nomenaments i retribucions” -presidida pel gerent de l’Hospital Clínic, Raimon Belenes-, que ha aprovat que 10 directius corporatius del grup i de l’àrea asseguradora es reparteixin 1.098.855 euros.

6. Han invertit prop de 40 milions d’euros en reobrir la Clínica de Sabadell, un edifici de 6 plantes on únicament funcionen uns 30 llits, en lloc d’invertir en aquells centres que ja estaven en funcionament, com per exemple el Sagrat Cor, amb instal·lacions obsoletes i difícilment poden competir amb altres centres com la Dexeus o la clínica Quirón, tal i com reconeix obertament Espagnolo.

7. Eduard Spagnolo, president del Grup l’Aliança, no creu en l’entitat que dirigeix, ja que ha manifestat públicament que els serveis que ofereix són de baixa qualitat i que els assegurats prefereixen acudir a altres hospitals abans que no pas al Sagrat Cor, oblidant que existeixen moltíssims socis de l’Aliança que no van a aquests altres centres perquè no volen o no poden, i que precisament són els socis més antics. Però la situació de deteriorament que viu l’Hospital del Sagrat Cor de Barcelona està causada per la gestió del centre, que amb la seva desídia i la descapitalització, invertint en hospitals i clíniques que no són rendibles mentre l’Hospital més rendible de la institució, i que avui en dia continua mantenint la seva rendibilitat, no rep cap inversió des de fa anys i suporta tota classe de transferències internes per mantenir tota l’estructura muntada per aquests gestors.

8. No podem oblidar que l’Aliança continua estan sota la tutela de la Conselleria de Finances de la Generalitat de Catalunya. Els treballadors i les treballadores ens preguntem on són els milions d’euros rebuts de la Generalitat per equiparar les condicions laborals dels treballadors. En què consisteix aquesta tutela, quan van aixecar la intervenció fa pocs anys? Què ha fet la conselleria de durant aquests anys d’intervenció? Què fa ara que, en teoria, “tutela” aquesta institució?

9. La secció sindical de la UGT a l’Hospital del Sagrat Cor està molt preocupada pel futur de l’Hospital, dels treballadors i d’un servei de primer ordre situat en el centre de Barcelona. Les subvencions rebudes de la Conselleria de Sanitat amb la finalitat d’equiparar les condicions laborals dels treballadors i les treballadores del centre a les de la XHUP no s’han destinat, evidentment, a aquesta finalitat. Ens han rebaixat el sou i els nostre directius no creuen en aquesta institució.