Els treballadors del comerç han fet 40 hores extres de mitjana durant la campanya de nadal

mercat2.jpgDesprés del desembre, les baixes laborals per motius de salut al comerç han augmentat un 3% a Catalunya

La Federació de Comerç, Hostaleria, Turisme i Joc de la UGT de Catalunya denuncia la situació catastròfica que suposa el mes de desembre, la campanya de Nadal i la campanya de rebaixes per als més de 300.000 treballadors i treballadores del sector comercial al nostre país. L’augment de la càrrega de treball -que es tradueix en un important nombre d’hores d’extres de caràcter obligatori que no sempre es poden recuperar- fa impossible la ja de per sí complicada conciliació de la vida laboral i familiar per als treballadors i treballadores d’aquest sector, a més de tenir greus efectes sobre la seva salut. Tot això en un sector caracteritzar per la precarietat, els baixos salaris i la vulneració de drets laborals, situació que s’accentua de manera alarmant el desembre.

Un sector feminitzat

Segons l’Institut d’Estadística de Catalunya (2004), a Catalunya treballen 305.272 persones al sector del comerç, que representen el 17,6% de la població ocupada en aquest sector a l’Estat espanyol. Aproximadament el 20% de la població ocupada a Catalunya treballa al sector comercial.

El comerç és un sector molt feminitzat. Segons aquesta mateixa font, gairebé el 63% del personal d’establiments comercials és femení (191.996 dones enfront de 113.276 homes). Tanmateix, aquest percentatge es dispara en alguns centres de treball, on pot arribar a ser del 85 ó 90%.

El perfil del treballador del comerç al nostre país és el d’una dona d’entre 25 i 45 anys, mare de família (el 62%, 119.000) i sense estudis superiors (75%). Un 15% de les dones que es treballen en aquest sector són estrangeres.

Com tots sabem, encara avui dia són les dones les que es responsabilitzen en gran mesura de les càrregues familiars. L’augment de la jornada laboral durant els mesos de Nadal i de rebaixes suposa un greu problema afegit de conciliació horària per a les treballadores, el que incideix encara més en problemes de salut com l’augment de l’estrès i la depressió

Hores extraordinàries a la campanya de Nadal i rebaixes

A començaments del passat mes de desembre, la UGT de Catalunya va denunciar que els treballadors i les treballadores del comerç treballarien fins a 15 dies consecutius (vulnerant les empreses, doncs, els descansos setmanals) i que en molts casos es doblarien torns, de manera que molts farien jornades de 12 hores seguides.

També vam denunciar que s’arribarien a fer durant la Campanya de Nadal una mitjana de 23 hores extres per treballador, a partir de l’experiència dels diferents centres de treball en anys anteriors. Tanmateix, la realitat ha superat les pitjors previsions: durant el mes de desembre s’ha assolit una mitjana de 40 hores extres per treballador.

I, un cop finalitzada la Campanya de Nadal, ens trobem la mateixa problemàtica d’excés de jornada amb les rebaixes: en només 10 dies de campanya ja s’ha arribat a la mitjana de 25 hores extres per treballador. Ja s’han hagut de doblar torns i des del dia 7 de gener fins al proper dissabte 19 de gener, molts treballadors portaran treballant 13 dies consecutius sense descans (el passat diumenge 13 de gener va ser el primer festiu autoritzat d’apertura).

Aquesta situació de sobrecàrrega per a les plantilles es genera perquè únicament les grans superfícies contracte més personal durant la campanya de Nadal. Tot i així, des del nostre sindicat denunciem que cada any la contractació de personal de suport és inferior, de manera que s’incrementen les hores extres dels treballadors i treballadores habituals. Com sempre, els grans beneficis de les empreses no repercuteixen en el treballadors i les treballadores: no només no es millora el seu salari, sinó que s’augmenta la càrrega de treball.

Fins i tot en el cas dels comerços on s’ha contractat personal per a la campanya de Nadal, a aquests treballadors i treballadores també se’ls ha fet realitzar més hores de les estipulades al seu contracte i horari laboral, el que suposa un frau en la contractació. Ni tan sols les mares treballadores amb reducció de jornada es lliuren de l’allargament de la jornada. Cal dir que, tot i que teòricament les hores extres són de caràcter voluntari, la realitat als centres de treball és que són obligatòries.

Pel que fa a la plantilla habitual, les hores extres realitzades, en el millor dels casos, es retornaran en dies de festa cap al mes de març, un cop passada la campanya de Nadal i rebaixes. Però no sempre es recuperen totes les hores treballades de més.

Els efectes sobre la salut

L’absentisme al sector del comerç a nivell estatal se situa en el 5%; en el cas de Catalunya, en el 6%, i és un punt i mig més alt en cas de les dones. Després de la campanya de Nadal, les baixes per motius de salut al sector s’han incrementat a Catalunya un 3%, assolint per tant el 9% (10,5% en el cas de les dones). Un fet gens estrany si tenim en compte les llargues jornades laborals i la pressió concentrades en poques setmanes que pateixen els treballadores i les treballadores d’aquest sector.

A més, l’impacte de la campanya de Nadal també provoca un augment de les baixes voluntàries, és a dir, dels treballadors i treballadores que volen deixar el seu lloc de feina, degut a la sobrecàrrega de treball sumada a la precarietat del sector.

Davant d’aquesta situació, la UGT de Catalunya torna a denunciar:

• Que la precarietat laboral està provocant que els treballadors i les treballadores abandonin el sector, sobretot les dones. Enguany hi ha 7.500 vacants al sector, 4.000 més que l’any passat.
  • El comerç suposa el 12,6% del PIB català, però les grans empreses no inverteixen els beneficis en els seus professionals. Si els empresaris no aposten per millorar la situació dels treballadors i les treballadores (salaris, formació, conciliació), el sector no té cap futur.
  • La situació laboral al sector no és sostenible. La UGT de Catalunya adverteix, com ja ha traslladat a l’Administració, que la negociació col·lectiva al sector serà dura, perquè no podem consentir durant més temps les condicions que pateixen els i les professionals del comerç. El nostre sindicat exigirà noves polítiques horàries i de conciliació de la vida laboral i familiar, així com millores salarials perquè cap sou estigui per sota dels 1.000 euros.

pdf Document amb dades d’hores extres, baixes… 136,85 Kb
{mxc}