Es trenquen les negociacions del conveni de la construcción de Barcelona

constructDavant les abusives pretensions de la patronal i l’incompliment dels acords

La Federació del Metall, Construcció i Afins de la UGT de Catalunya i la Federació de Construcció de CCOO de Catalunya, en un esforç per arribar a un acord sobre el conveni col•lectiu de la construcció a la província de Barcelona, vam sol•licitar una mediació de l’autoritat laboral davant l’estratègia de la patronal del sector de dilatar les negociacions durant 17 mesos, amb l’objectiu d’arribar al 7 de juliol sense acord i que caduqui la vigència del conveni, de manera que els treballadors perdin una part important del drets conquerits.

La patronal, en una mostra més del seu cinisme i oportunisme, primer incompleix el pactat al Conveni General del Sector d’aplicar la pujada salarial per al 2012 (1%) i 2013 (0,6%) –el que suposa la pèrdua dels endarreriments en un sector on més del 80% és eventual- i posteriorment fa cas omís al II Acord per a l’ocupació i la negociació col•lectiva signat el passat 24 de maig per les organitzacions sindicals i patronals, on es marquen les directrius per garantir el manteniment del conveni vençut més enllà del 7 de juliol.

En un acte de mala fe i clar xantatge en la negociació, i emparats per la reforma laboral, plantegen que el conveni es mantingui només si consideren que les negociacions recullen les seves pretensions. El seu objectiu no és un altre que desregular les condicions de treball i salarials.

Tot això en una negociació en què la UGT i CCOO hem fet passos per definir les matèries a negociar en funció de la posició patronal i hem cedit davant dels seus plantejaments, però només entenen la negociació des de la submissió i acceptació íntegra de les seves propostes.

La proposta patronal pretén reduir el salari un 10,8%, com a conseqüència de reduir el 7% a través de l’eliminació de conceptes de les taules salarials, juntament amb la pèrdua de la revisió i el diferencial acumulat de l’IPC estatal amb l’IPC de Barcelona. A tot això hem de sumar la pressió fiscal sobre els salaris amb les mesures del Govern de l’Estat.

La patronal basa els seus arguments per reduir el salari en la competitivitat que fan les empreses que incompleixen l’aplicació del conveni en l’àmbit provincial o aquelles que en l’àmbit autonòmic o d’altres Comunitats Autònomes realitzen obres amb l’aplicació indeguda dels seus convenis d’origen, exercint així una competència deslleial.

Tanmateix, la patronal es nega a incorporar en el conveni col•lectiu –postposant-ho a futures negociacions- propostes dels sindicats per actuar contra la competència deslleial, l’intrusisme laboral i el frau fiscal i a la Seguretat Social. Igualment, la patronal rebutja mesures de transparència salarial que garanteixin l’equitat en l’aplicació dels possibles ajustos salarials a les empreses.

Per tot això, demà dimecres, 12 de juny, la MCA-UGT de Catalunya i CCOO de Catalunya realitzarem sengles assemblees de delegats i delegades del sector per determinar les mobilitzacions durant les properes setmanes.