FETE-UGT rebutja l’increment de les taxes universitaries per representar un atac a la igualtat

Increment de taxes del 66% + reducció de beques de l’11,6%

La Conferència General de Política Universitària va ser l’escenari triat pel Ministeri d’Educació per anunciar les mesures de retallada que pretén implantar en matèria universitària per als propers cursos. L’increment de les taxes universitàries fins al 25%, la racionalització en el nombre mínim d’alumnes per titulació i la limitació en l’ingrés de nou personal a les universitats són només algunes de les mesures anunciades.

La Federació d’Ensenyament de la UGT de Catalunya manifesta la seva rotunda oposició a les mesures anunciades pel ministre Wert, ja que, de nou, el Govern de l’Estat llança un atac a la ciutadania espanyola, que cada vegada troba més dificultats per accedir a una educació superior en igualtat d’oportunitats.

Amb la pujada del cost de les taxes universitàries, que se situaria al voltant dels 540 euros més l’any en el cas de les primeres matrícules (un 66% d’increment), les famílies espanyoles amb menys ingressos s’hauran d’enfrontar a un nou dilema: continuar o no amb la formació superior dels seus fills i filles. La pèrdua de poder adquisitiu, la disminució de les prestacions socials i, en definitiva, la inseguretat en l’ocupació, són traves que -al costat de la disminució en l’import de les beques i ajudes a l’estudi (un 11,6% menys segons es recull en els Pressupostos Generals de l’Estat)- fan molt difícil aquesta continuïtat.

En referència directa al professorat universitari, el ministre torna a incidir en la modificació de les seves condicions laborals, tot anunciant l’increment d’hores lectives, la congelació de l’oferta d’ocupació pública i les retallades en el nombre de titulacions –que pot suposar una retallada de les plantilles docents-, tot això sense haver passat per la Mesa Sectorial d’Educació.

Les mesures del Govern demostren la manca d’aposta per la Universitat com a un dels motors principals de futur i de sortida de la crisi. Dificultar l’accés a l’educació superior és renunciar a treballs qualificats necessaris per canviar el nostre model productiu.

FETE – UGT de Catalunya rebutja que les famílies paguin més i reclama al Ministeri d’Educació la convocatòria de la Mesa del Diàleg Social per fer un diagnòstic de les necessitats del nostre sistema universitari i acordar reformes consensuades. La nostra organització també fa una crida a la comunitat educativa per defensar la qualitat de l’educació i manifestar la seva oposició a les retallades anunciades participant en totes les mobilitzacions que es convoquin a aquest efecte.