Generalitat i sindicats rebutgen la proposta patronal per al Prat

• L'Executiu català critica el plantejament privatitzador del GTI4 que l'exclou de la gestió
• La UGT destaca que la fórmula empresarial que es reclama trenca l'esperit de la reunió del IESE

Tant el Govern de la Generalitat com els sindicats majoritaris es van desmarcar ahir de la proposta que el Grup de Treball d'Infraestructures (GTI4) va formular dilluns, com un ultimàtum al Govern central, sobre la futura gestió de l'aeroport del Prat. El grup d'opinió, constituït per Foment del Treball, Cercle d'Economia, Cambra de Comerç i RACC, va plantejar en un document que sigui la iniciativa privada la que s'encarregui de la gestió de la infraestructura aèria.

f046mh03 La proposta empresarial no va caure gens bé a l'Executiu català. No és estrany: en el text s'ha obviat tota referència a la Generalitat. D'entrada, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va assegurar després de la reunió setmanal del Govern que aquest "se sent ben acompanyat" pel GTI4 en la negociació amb el Govern central per al traspàs de l'aeroport del Prat. No obstant, immediatament va deixar clar que la Generalitat discrepa de "la fórmula de gestió radicalment privada" que proposen les entitats del grup.

GESTIÓ MIXTA
Per a l'Executiu català, va explicar el conseller, és preferible "la creació d'un consorci" format per la Generalitat, l'Administració de l'Estat i l'Administració local amb la participació de la iniciativa privada, en què "les administracions públiques catalanes exerciran una posició decisiva". Nadal va anunciar que al setembre la Generalitat presentarà les seves propostes sobre la gestió del Prat i l'adjudicació de la Terminal Sud.
En canvi, el responsable d'Obres Públiques va discrepar totalment amb la proposta presentada ahir per CiU per a la gestió conjunta del Prat i de la resta d'aeroports catalans. "Si alguna cosa no li convé a Catalunya és una AENA catalana. És mimetitzar el model del qual procedim", va precisar.

Nadal va recordar que la Generalitat desenvoluparà a més el seu propi model aeroportuari català a través d'"una llei d'aeroports, el pla d'infraestructures aeroportuàries i la creació d'un ens gestor equivalent a Ports de la Generalitat o Ferrocarrils de la Generalitat".

Segons el criteri exposat per Nadal, cada aeroport català haurà de tenir una empresa específica per a la seva gestió, i cada una d'aquestes companyies estarà vinculada a un ens de la Generalitat, que, va dir, "haurà de vehicular les competències del Govern català". "Els mecanismes d'autonomia i descentralització no són incompatibles amb un sistema en xarxa coordinat i amb mecanismes de compensació", va afegir el conseller.

ESPERIT TRENCAT El secretari general de la UGT de Catalunya, Josep Maria Álvarez, també va criticar el contingut de la proposta formulada pel GTI4. Va destacar que el model de gestió que proposa "trenca amb l'esperit" de la reunió del IESE que van mantenir a principis d'any diverses entitats ciutadanes a favor d'un aeroport de Barcelona amb vols intercontinentals.

Álvarez es va mostrar contrari que la proposta dels integrants del GTI4 apunti que l'aeroport barceloní sigui gestionat "per part d'entitats autònomes" en règim de concessió i va advertir: "Si aquest és el camí, que no comptin amb nosaltres". La UGT va recolzar l'acte del IESE, però no CCOO, que llavors ja es va desmarcar de la iniciativa al considerar que amagava interessos empresarials no obertament expressats pels organitzadors.

El sindicat que lidera Joan Coscubiela va recordar ahir que es manté al marge de la proposta empresarial, tot i que considera que l'aeroport del Prat necessita un model de gestió descentralitzat. Segons Manel García Biel, responsable de comunicació del sindicat, "malgrat que la gestió de l'aeroport barceloní és important, sembla que la societat catalana s'ha oblidat d'altres problemes d'infraestructures molt més urgents, com el transport ferroviari de mercaderies", va comentar.

 {moscomment}

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*