Instem la Inspecció de Treball que investigui la mort d’un repartidor de Glovo i reclami a la plataforma digital les responsabilitats corresponents

La UGT de Catalunya lamenta profundament la mort d’un repartidor de bicicleta d’una plataforma digital que va ser atropellat per un camió de les escombraries a Barcelona. Volem transmetre el nostre condol i solidaritat a familiars i amics, alhora que denunciem de nou la situació en què aquestes persones realitzen el seu treball precari, sense cap mena de protecció i amb greus conseqüències sobre la seva salut, com ha quedat malauradament demostrat en aquest accident mortal.

Des de la UGT de Catalunya instem la Inspecció de Treball que investigui aquest accident laboral i la naturalesa de la relació laboral amb l’empresa per depurar responsabilitats per part de Glovo. Cal recordar que, recentment, la Inspecció de Treball ha conclòs en una investigació sobre Glovo a Barcelona que els treballadors i les treballadores d’aquesta plataforma digital són treballadors per compte aliè i ha donat d’alta d’ofici a molts d’ells.

El nostre sindicat denuncia de nou l’alt grau de sinistralitat que es produeix en aquest sector, on els repartidors i repartidores fan entre 60 i 80 quilòmetres diaris. Cada sis mesos, aproximadament, registren un accident greu que, en la majoria dels casos, no són tractats com un accident laboral, com haurien de ser-ho, sinó com a malaltia comuna.

El negoci de les plataformes digitals es basa en l’explotació de les persones. Generen ocupació precària, abusiva, insegura i que posa en risc la salut d’aquestes persones, que s’hi dediquen molt sovint de manera involuntària. I, en aquest sentit, han trobat el seu caldo de cultiu en el despropòsit que la reforma laboral ha provocat en el nostre mercat de treball, que propicia aquest tipus de treballs desregulats que vulneren la legalitat laboral vigent en considerar com a autònoms els treballadors que haurien de ser assalariats.

Des de 2017, la UGT confederal du a terme una intensa campanya de denúncia de la situació d’aquest treballadors a través de la plataforma http://www.turespuestasindical.es, denunciant a la Direcció General de Treball les principals plataformes digitals de repartiment -Deliveroo, Glovo, Stuart i Ubereats- per considerar que els seus models de negoci es basen en una interpretació molt abusiva de la condició de treballador autònom, incompatible amb la legalitat. El nostre sindicat ha aconseguit ja diverses sentències que confirmen que els treballadors d’aquets plataformes són treballadors de l’empresa.

UGT estima que el model de les plataformes digitals en el sector de repartiment provoca la pèrdua salarial de 4.000 euros de mitjana per cada treballador, i 6.000 euros de cotitzacions a la Seguretat Social. Si calculem que actualment arreu de l’Estat hi treballen unes 17.000 persones, la Seguretat Social deixa d’ingressar uns 93 milions d’euros cada any, una xifra que es podria multiplicar per tres al 2020.